Bouwput Groenhof in Breezand kent na twaalf jaar twijfel eindelijk een toekomstbeeld. Gemeente laakt houding ontwikkelaar bij participatieproces

• vrijdag 26 mei 2023
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - BREEZAND
    Al twaalf jaar is het een bouwput, maar nu is er toekomst voor Groenhof in Breezand.

Lars van der Bel  26-5-2023

De projectontwikkelaar kan binnenkort weer beginnen met bouwen, ondanks bezwaren van de omwonenden.

De gemeenteraad is, op het CDA na, donderdagavond tijdens een raadsvergadering akkoord gegaan met een wijziging in het bestemmingsplan die voor een doorbraak moet zorgen. Belangrijkste verandering: er komen extra woningen bij. Waar het plan aanvankelijk 128 woningen behelsde, is dat aantal nu opgeschroefd naar 170 woningen.

Met die wijziging an sich zijn vrijwel alle fracties het eens. In het kader van de huidige woningnood is deze zelfs niet meer dan logisch, onderschrijven alle partijen. Tegelijkertijd onderkennen zij ook dat de participatie te wensen over heeft gelaten. Daarbij wordt onder meer verwezen naar een raadscafé waar bewoners van het wijkje hun onvrede hadden laten blijken.

Resumerend: ja, zij waren blij dat plan Groenhof eindelijk een toekomstbeeld kende. Maar ze waren alles behalve tevreden met de manier waarop de projectontwikkelaar ruimte had vrijgemaakt voor de extra woningen. Sommige buurtbewoners zagen in de plannen hun uitzicht verloren gaan of het aantal directe omwonenden bijna verdubbeld worden, met alle gevolgen van dien voor de verkeersdrukte.

Met name het CDA had de geluiden van de buurtbewoners in de oren geknoopt. „Woningbouw is ook voor het CDA belangrijk”, sprak raadslid Patty Laan-Olij. „Maar niet ten koste van alles. En als we het hebben over vertrouwen in de politiek dan is het belangrijk dat dingen transparant en navolgbaar zijn. Tijdens het raadscafé bleek dat er veel onduidelijkheid was onder inwoners van Groenhof waarom er bepaalde beslissingen zijn genomen. Dan ontstaan er verhalen en het gevoel dat er geen rekening is gehouden met hun belangen. Wat gaat het college hieraan doen?”

Spelbreker

In een reactie nam wethouder Mark Versteeg zijn toehoorders mee terug naar de prille geschiedenis van het wijkje Groenhof. Hij wees erop dat enkele in de zaal aanwezige raadsleden ook al in de raad (van toen nog de gemeente Anna Paulowna) zaten toen in 2011 werd besloten tot de bouw van Groenhof.

Het was een plan met louter vrijstaande woningen waarvan uiteindelijk slechts enkelen werden verkocht. De kredietcrisis was de voornaamste spelbreker, herinnerde Versteeg zich. Het jammerlijke gevolg voor de mensen die er wél een huis lieten bouwen, is dat de omgeving nu al een decennium lang karaktertrekken vertoont van een bouwplaats.

Omdat de vraag naar woningen in eerste instantie afnam en daarna veranderde, naar meer kleinschalige dan wel starterswoningen, kwam de ontwikkelaar bij de gemeente in de lucht om het plan te herzien. De wet gaf de ontwikkelaar daarbij alle ruimte, maar de gemeente wees hem daarbij wel op de huidige bewoners van Groenhof.

Versteeg: „Wij hebben aan de voorkant aan de ontwikkelaar gevraagd om de bewoners erbij te betrekken.”

Gezag

Dat de gemeente uiteindelijk moest concluderen dat de ontwikkelaar dit niet had gedaan, spijt de wethouder dan ook. Maar hij wees er ook op dat het gezag van de gemeente in feite niet verder reikt. „Er zijn zienswijzen ingediend op het plan en daar is ook wel degelijk wat mee gedaan”, onderbouwde Lars Ruiter van OHK. „Zo is er een dak verlaagd en zijn er ook twee woningen geschrapt uit het plan.”

Versteeg wees daarbij ook op de Omgevingswet die in de maak is en begin 2024 wordt ingevoerd. Pas dan zullen ontwikkelaars wettelijk gebonden zijn aan participatie bij planvorming. „En kan een gemeente dit als stok achter de deur gebruiken”, sprak Versteeg.

Tegenzin

Voor Patty Laan-Olij vormt de huidige gang van zaken niettemin een reden om het plan in te trekken, in gesprek te gaan met de bewoners en daarover een rapportage te laten uitbrengen. Maar daar gingen de andere fracties niet in mee. Zij zien vooral de toegenomen waarde van de 42 extra woningen, waarvan de meesten twee-onder-een-kap- en rijtjeswoningen, die het plan op termijn moet opleveren. Al stemde de VVD wel met ’tegenzin’ in.

Een scherpe vraag van de liberale partij bracht nog wel naar voren dat de huidige riolering niet voldoende capaciteit heeft voor de extra woningen en dat deze onder handen zal moeten worden genomen. Verder staat niets het vernieuwde plan Groenhof nog in de weg.

Noordhollands Dagblad