Wow! Telegraaf-VVD-promoter komt opeens terug op alles: 'Als het nodig is verkoopt Rutte zijn ziel om zijn politieke doel te dienen'

• woensdag 12 april 2023
  •  De Telegraaf staat terecht bekend als het huisblad van de VVD.

Michael van der Galien 11-4-2023

De krant staat werkelijk altijd pal achter de nepliberalen, zeker als verkiezingen eraan komen. Maar vandaag haalt Wouter de Winther keihard uit naar die partij, en dan met name naar haar leider Mark Rutte. Want, zegt hij, Rutte is de grootst mogelijke opportunist. Een man die zelfs zijn ziel zou verkopen om aan de macht te blijven.

Oeps.

De Winther begint zijn column door te samenvatten hoe Rutte reageerde toen Kaag hem twee jaar geleden totaal afbrandde in een lezing. Hij negeerde het volkomen. Hij was vrolijk. Het maakte hem niets uit. Dat paste wat hem betreft in een ander plaatje: Rutte ging met de PVV samenwerken in 2010, in 2012 "ruilde hij het CDA zonder aarzeling in voor verkiezingsrivaal PvdA, omdat hij met die partij genoeg had voor een meerderheid in de Tweede Kamer. In 2017 ging hij in zee met CDA, D66 en CU, omdat hij nog steeds kon tellen tot 76."

Maar toen kwam dus die lezing. Je zou denken dat dit einde samenwerking Kaag-Rutte betekende. Niets was minder waar. "Zelfs nadat D66’er Kaag hem tijdens die HJ Schoolezing had afgeserveerd, kreeg hij haar zo ver om weer met hem in een kabinet te gaan zitten," aldus De Winther.

En dan komt het: "Lunches met broodjes kaas, kopjes koffie, indringende keukentafelgesprekken; als het nodig is verkoopt Rutte zijn ziel nog om zijn politieke doel te dienen."

Daar valt natuurlijk niets op aan te merken. Dat is precies hoe Rutte in het leven en in de politiek staat. Hij is inderdaad bereid om alles en iedereen in de uitverkoop te gooien, inclusief zichzelf, om maar premier te mogen zijn. Het is een ziekelijke eigenschap... maar ook eentje die hem aan de macht heeft gebracht en die hem daar nu al dertien jaar houdt.

DDS