Gemeente in actie tegen rode licht van turbines Windmolens in de Wieringermeer ’s nachts.

• woensdag 12 april 2023
  • Categorie:

• HOLLANDS KROON -
    Middenmeer
     Hinder burgers, Den Haag moet regels opstellen

Lars van der Bel 12-4-2023

De gemeente Hollands Kroon heeft het Rijk gevraagd zo snel mogelijk wet- en regelgeving voor obstakelverlichting vast te leggen. B en W komen daarmee omwonenden tegemoet die last hebben van de rode lampjes van windpark Wieringermeer.

Hinder burgers, Den Haag moet regels opstellen

De brief aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat volgt op klachten, vragen en opmerkingen van bewoners van de Wieringermeer die al enkele jaren graag minder rood licht zien in de avonduren.

Rosse buurt

De vergelijking met een rosse buurt is een veel gemaakte in de omgeving van het windpark en dit is er bepaald niet minder op geworden nu blijkt dat obstakelverlichting niet altijd strikt noodzakelijk is: gevarenlichten van windparken in bijvoorbeeld Duitsland springen alleen ’aan’ als er ook daadwerkelijk een vliegtuig nadert.

Vattenfall, beheerder van het windpark, verklaarde al eerder tegenover deze krant op de hoogte te zijn van de diverse mogelijkheden. Zo zijn er varianten met radars en transponders die de obstakelverlichting van de 99 windmolens van een eigen bewegingssensor kunnen voorzien. Het knelpunt volgens de energieleverancier: het Rijk moet eerst met wet- en regelgeving komen voordat detectieapparatuur geïnstalleerd kan worden, het bedrijf moet weten ’waar het aan toe is’.

Levertijden

„Als de regels eenmaal duidelijk zijn, kunnen we ook spullen gaan bestellen. We zijn ongetwijfeld niet de enige partij die op dat moment een order gaat plaatsen. We verwachten dan ook lange levertijden en houden er rekening mee dat dit een jaar kan duren.”

De gemeente heeft daar nu aan toegevoegd vanaf 1 januari 2024 graag meer duidelijkheid te zien. Wachten op de invoering van de Omgevingswet begin volgend jaar voordat er gekeken wordt naar de kaders voor obstakelverlichting is te laat, stellen B en W: ’Onze gemeente, Hollands Kroon, beschikt over het grootste windmolenpark op land, namelijk het windpark Wieringermeer.

Maar liefst 99 windmolens maken onderdeel uit van dit windpark en vallen onder de regelgeving die verplicht om obstakelverlichting te hanteren. Het open karakter van het landschap in de Wieringermeer maakt dat deze rode verlichting in de wijde omgeving te zien is. Dit wordt als enorm hinderlijk ervaren en tast de leefomgeving van onze inwoners aan.

Om de overlast van deze obstakelverlichting te verminderen zouden wij graag zien dat zo snel mogelijk naderingsdetectie toegepast kan worden. Daarom verzoeken wij u haast te maken met het aanpassen van de wetgeving hiervoor.’

Omgevingswet

’Onlangs is duidelijk geworden dat de Omgevingswet per 1 januari 2024 ingevoerd wordt. Eerder heeft het Rijk aangegeven invoering van wet- en regelgeving over obstakelverlichting pas te bewerkstelligen als de Omgevingswet een feit is. Daarom vragen wij u nu, om gelijktijdig met invoer van de Omgevingswet, de regels rondom obstakelverlichting vast te leggen. Wij hopen op een positieve reactie.’

Noordhollande Dagblad