Telegraafcolumnist Leon de Winter uit felle kritiek op gebrekkige parlementaire democratie op Twitter

• zaterdag 22 april 2023
  •  Coalitiepartijen die de minister in functie laten, bespotten de democratie.

Mark Jongeneel

Mark Jongeneel 21-4-2023

Columnist en schrijver Leon de Winter heeft op Twitter hard uitgehaald naar de gebrekkige parlementaire democratie. Volgens De Winter moet er in een parlementaire democratie, als een minister een parlementaire resolutie niet uitvoert, één van de volgende dingen gebeuren: de minister treedt af omdat hij respect heeft voor het parlement, de premier vervangt de minister of de coalitiepartijen trekken hun steun in omdat een minister die een resolutie weigert uit te voeren en toch blijft zitten geen respect heeft voor de democratie. Coalitiepartijen die de minister in functie laten, bespotten de democratie.

De opmerkingen van De Winter komen nadat minister Weerwind weigert een resolutie van SGP-Kamerlid Christ Stoffer uit te voeren. Stoffer heeft de minister ervan beschuldigd "het parlement te schofferen" met zijn reactie. Volgens de Nederlandse Inlichtingen- en Veiligheidsdienst zijn er minstens 100.000 burgers overtuigd dat een "kwaadaardige elite" het land bestuurt.

De situatie heeft een verhit debat over de staat van de democratie in Nederland teweeggebracht. Critici stellen dat de regering faalt in het handhaven van de principes van de democratie, terwijl anderen van mening zijn dat het systeem zelf gebrekkig is.

Het probleem heeft ook bezorgdheid gewekt over de rol van de AIVD, die verantwoordelijk is voor het monitoren van bedreigingen voor de nationale veiligheid. Sommigen hebben zich afgevraagd of de dienst er is om de tegenstanders van het kabinet in de gaten te houden en te ridiculiseren. De tegenstanders worden voor hert gemak weggezet als extremistische gewelddadige complotdenkers. En waarom? Omdat zij verder kijken dan hun neus lang is. De TV en de krant zijn niet hun hoofd nieuwsbronnen. Lang leve het internet!

Like onze gloednieuwe Facebookpagina: Strijders voor Vrijheid. Samen staan we sterk. Met elkaar, voor elkaar.

Veel Nederlanders zijn sceptisch over het vermogen van de regering om de zorgen van gewone mensen aan te pakken. Terwijl het debat over democratie blijft woeden, is het nog maar de vraag hoe de regering zal reageren op het groeiende gevoel van ontnuchtering onder haar burgers. Het kabinet lijkt niks geleerd te hebben van de jongste overwinning van de BoerBurgerBeweging, ze gaan gewoon op de oude voet verder.

DDS