SGP stelt dat kabinet "in fase zit die ondergang inluidt"

• vrijdag 7 april 2023
  • Categorie: , ,
  •  Het kabinet lijkt een fase te zijn ingeslagen die "in het algemeen de ondergang inluidt", aldus SGP-voorman Kees van der Staaij in het wekelijkse nieuwsoverzicht van zijn partij.

Bart Reijmerink 7-4-2023

Ook premier Rutte erkent dat regeren op de korte termijn moeilijk gaat worden nu ook linkse partijen het vertrouwen hebben opgezegd in het kabinet.

Tijdens het Kamerdebat over de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen zegde bijna de gehele oppositie het vertrouwen in het kabinet op. Alleen de SGP en fractie Den Haan steunden niet de motie van wantrouwen. Ondanks dit feit meent SGP-leider Van der Staaij dat het einde van het kabinet in zicht is.

"Je merkt dat dit een fase is in het optreden van een kabinet die over het algemeen de ondergang inluidt, namelijk dat meningsverschillen tussen coalitiepartijen openlijk naar voren komen zonder dat er echt duidelijk zicht is op een oplossing."

Van der Staaij en zijn partij steunden niet de motie omdat ze hopen het CDA zo ver te kunnen krijgen om een koersverandering te realiseren. "Maar dat moet niet te lang duren", aldus Van der Staaij die ook toegeeft hier niet eeuwig op te zullen gaan wachten.