Richard de Mos gaat vrijuit: 'Laat hem toetreden tot het Haagse college!'

• vrijdag 21 april 2023
  • Categorie: , ,
  •  Politicus Richard de Mos is weer een vrij man.

Redactie 21-4-2023

Na jarenlange beschuldigingen van corruptie, meineed, omkoping en deelname aan criminele organisaties, is hij helemaal vrijgesproken door de rechter. Op sociale media wordt gesproken van 'ongelooflijke blunder' van het Openbaar Ministerie: 'Openbare excuses is nu zeker op zijn plaats.'

Vier jaar geleden viel de politie het kantoor van Richard de Mos binnen, in een onderzoek naar corruptie. In de tussentijd hebben de verdenkingen van het Openbaar Ministerie (OM) zich opgestapeld: deelname aan twee criminele organisaties, schending van het ambtsgeheim, meineed en corruptie.

Voor De Mos zelf, zijn carrière en zijn partij (Hart voor Den Haag) heeft de rechtszaak al grote gevolgen gehad. In januari zei hij bij NieuwRechts te rekenen op vrijspraak. De Mos sprak zelfs van politieke motieven, omdat hij werd opgepakt vlak voordat hij waarnemend burgemeester van Den Haag zou worden. "Eigenlijk hebben ze een staatsgreep gepleegd. Ze hebben de zittende partij met twee wethouders eruit gekieperd," vertelde hij een paar maanden geleden aan NieuwRechts.

Desondanks werd er een uitgebreide rechtsprocedure op touw gezet. Na jarenlang onderzoek ging in januari de rechtszaak van start. Ondanks de hoogoplopende insinuaties van hoogleraar staatsrecht Wim Voermans vooraf de rechtszitting, bleek tijdens de rechtszitting dat het Openbaar Ministerie gebruik maakte van 'knip- en plakwerk' om de beschuldigingen tegen De Mos op te voeren.

Vrijdagochtend bleek dat dit betoog van het OM geen stand heeft gehouden. De rechter heeft De Mos en zijn partijgenoot Richard Guernaoui vrijgesproken van alle verdenkingen.

Openbreken coalitieakkoord
    BVNL-leider en partijgenoot Wybren van Haga noemt het 'de enige juiste uitspraak. Hierop reageren velen instemmend. 'Zeer terechte vrijspraak. Het OM moet zich kapotschamen,' reageert PVV-leider Geert Wilders.

De partij van De Mos, Hart voor Den Haag, werd door linkse partijen uitgesloten bij de coalitievorming in Den Haag vanwege de lopende rechtsprocedure tegen de Mos. Hierdoor duurde het bijzonder lang voordat er een nieuw college kon worden gevormd in Den Haag.

Politicus Hans van Tellingen, van BVNL, wil dat er nu eerherstel komt. Hij vindt dat het Haagse coalitieakkoord moet worden opengebroken. 'Nu Richard de Mos is vrijgesproken zal zijn partij Hart voor Den Haag, de grootste partij in Den Haag, weer dienen toe te treden tot het college van burgemeesters en wethouders. Want dát is pas ware gerechtigheid,' schrijft hij.

Ook Wierd Duk is kritisch: 'Veel betrokkenen mogen zich afvragen of zij de rechtsstaat - en de burgers van Den Haag - een dienst hebben bewezen door De Mos' politieke functioneren in zijn stad jarenlang te saboteren. Antwoord: hebben ze niet.'

Op links klinkt er eveneens verbijstering. BNNVARA-presentator Filemon Wesselink schrijft: 'Wat een ongelofelijke blunder van OM: Richard de Mos is vrijgesproken. Mensen dus nooit voor uitspraak veroordelen. Schandalig dat het zo lang geduurd heeft.'

'Oorwassing'
    'Samenvatting van zaak Richard de Mos: de zittende macht misbruikt tonnen gemeenschapsgeld om een populaire politicus te demoniseren ofwel kalt te stellen,' vat iemand samen op sociale media.

Ook ondernemer Mario Voorbij wijst op de hoge gemeenschapskosten van de jarenlange rechtsprocedure: 'De grote verliezer is wederom de belastingbetaler! Die betaalt immers de rekening.'

Sytse de Jong: 'De liefde van links voor de rechter is tijdelijk bekoeld, na deze Black Friday voor het OM.

Iemand schrijft: 'Wat een oorwassing! Zelden meegemaakt dat jaren en jaren onderzoek zo het putje ingleden. Wat een wanstaltig optreden van het OM!'

Een andere reactie luidt: 'Wat een ongelooflijke blamage opnieuw voor het OM in een politiek getint proces. Laat de schadevergoedingen maar door komen.'

Eerder sprak Richard de Mos uitgebreid met NieuwRechts over de rechtszaak. Klik hier om het artikel te lezen.

NieuwRechts