D66 gaat in geen enkele provincie meebesturen: 'Politieke wensen moeilijk overbrugbaar'

• dinsdag 11 april 2023
  •  Zoals het er nu naar uitziet, zal de partij van Sigrid Kaag en Rob Jetten in geen enkele provincie meebesturen.

Marit Nube 9-4-2023

Dit is niet voor niets: volgens verkenners zijn er niet genoeg raakvlakken tussen D66 en andere partijen om een gezamenlijke coalitie te vormen.

D66 lijkt voorlopig nergens te gaan meebesturen. En de reden hiervoor is duidelijk. "Zelfs mijn zoon van twaalf kan zien dat de programma’s van BBB en D66 totaal niet overeenkomen," de Gelders BBB-lijsttrekker Rik Loeters bij De Telegraaf

Ook de verkenner in Zuid-Holland, Fred Teeven (VVD), erkent dat het lastig is om met D66 te onderhandelen. "Ik bellen met de vraag of ze vasthouden aan 2030," zegt hij bij De Telegraaf. "Het antwoord was 'ja'. Dan heeft praten over een coalitie met BBB natuurlijk weinig zin."

D66 houdt erg vast aan het jaartal 2030 en aan het gedwongen onteigenen van boeren. Maar volgens Loeters zijn 'bijna alle partijen' voor het schrappen van 2030, en zijn er genoeg boeren in de provincie die 'vrijwillig willen stoppen'. Hij stelt dat D66 de hakken te veel in het zand zet, waardoor een samenwerking niet altijd realistisch meer is.

Over links én rechts
    I
    n Utrecht heeft BBB het advies gekregen van de verkenner om in zee te gaan met VVD, GroenLinks en PvdA.

Maar Utrecht is niet de enige provincie waar BBB mogelijk in zee gaat met linkse partijen. In Zuid-Holland is er geadviseerd om een college te vormen met BBB, VVD, CDA, GroenLinks en Partij van de Arbeid. De samenwerking met links ziet BBB wel zitten: "Op voorhand gaan we die kant op."

Ook in Friesland komt er wellicht een coalitie met links en rechts. Verkenner Chris Stoffer (SGP heeft geadviseerd om een coalitie te vormen met BBB, PvdA, CDA en ChristenUnie. Volgens D66-senator Henk Pijlman laat hiermee de PvdA haar linkse bondgenoot GroenLinks vallen. Ook in Limburg lijkt de PvdA GroenLinks niet te willen meenemen in het provinciebestuur.

Maar Flevoland gooit het over een heel andere boeg. Daar wordt een college met BBB, PVV, SGP, VVD, ChristenUnie en wellicht JA21 voor mogelijk gehouden. Volgens de verkenners ziet BBB een samenwerking met GroenLinks en PvdA niet zitten.

NieuwRechts