Door Clintel.

Lang geleden, mede naar aanleiding van een optreden van Marcel Crok bij Studio BLCKBX, hebben jullie een donatie gedaan voor een analyse die Clintel wilde maken van het zesde IPCC-rapport. Dat was in augustus 2021 toen het eerste deel van het zesde IPCC-rapport verscheen. Daarna zijn in 2022 nog het tweede en derde deel verschenen en onlangs is met het verschijnen van het Synthesis Report het zesde IPCC-rapport afgerond.

Clintel heeft met een internationaal team van onderzoekers delen van het IPCC-rapport uitgebreid onder de loep genomen. Komende woensdag publiceren we het resultaat, een heus boek van bijna 200 pagina’s. Over enkele weken is dat boek, dat we de titel The Frozen Climate Views of the IPCC hebben gegeven, ook te bestellen bij Amazon. Een pdf zal vanaf woensdag gratis beschikbaar zijn via de website van Clintel.

Dit weekend kreeg De Andere Krant al voorinzage in de resultaten. Het artikel op de voorpagina kun je hier downloaden en het uitgebreide artikel op pagina 6 en 7 hier.

Voor zover wij weten is dit de eerste uitgebreide analyse van het IPCC-rapport die internationaal verschijnt. Wat ons betreft zijn de resultaten tamelijk ontluisterend. We tonen in vrijwel elk van de 13 hoofdstukken aan dat het IPCC de onderliggende literatuur geen recht doet. Soms is zelfs sprake van schaamteloze cherry picking. Vooral met het brengen van ‘goed nieuws’ heeft het IPCC grote moeite. Wij laten dus zien welk ‘goed nieuws’ het IPCC heeft weggestopt diep in het rapport of zelfs helemaal heeft weggelaten. Onze conclusie is dan ook dat het IPCC er niet in is geslaagd om een eerlijk rapport aan beleidsmakers over te dragen. Een ernstige zaak, want landen en de media varen blind op het IPCC.

Woensdag zal Marcel Crok wederom te gast zijn bij BLCKBX today om verdere toelichting te geven op de resultaten. Hij zal dan ook ingaan op de beslissing van het Hof (dinsdag) inzake de tussenkomst van Clintel in het hoger beroep tussen Shell en Milieudefensie. Clintel hoort dan of zij als derde partij wordt toegelaten tot die zaak.

Clintel ontvangt geen subsidie van de overheid en ook geen bedragen van de Postcode Loterij. Wij kunnen ons werk alleen doen dankzij donaties van particulieren en MKB-bedrijven zoals jullie. Ook na de publicatie van dit boek/rapport kunnen we jullie steun zeer goed gebruiken. Zo willen we het persbericht en de samenvatting in vele talen laten vertalen en een marketingcampagne uitrollen, vooral via social media. Want de kans is – helaas – aanzienlijk dat de media ons rapport zullen negeren.

Wil je ons nogmaals steunen via een donatie dan kan dat hier. Zou je ons meer structureel willen ondersteunen overweeg dan om  Vriend van Clintel te worden.