Antarctica was 5000 jaar geleden ijsvrij

• donderdag 20 april 2023
  •  Vroeger was het weer zoals bekend beter dan nu.  Tenminste in onze herinnering.

Antarctica was 5000 jaar geleden ijsvrij

Zo stellen kunstenaars zich de westelijke Antarctis van 90 miljoen jaar geleden voor. Op de talrijke opwarmingen en afkoelingen in de daaropvolgende miljoenen jaren hadden mensen geen objectieve invloed. Dat zou geologisch gezien onlangs pas met de ontwikkeling van dieselmotoren veranderd zijn...

(Door: Manfred Rouhs – Vertaling: E.J. Bron)

Vroeger was het weer zoals bekend beter dan nu. Tenminste in onze herinnering. Want onze herinnering doopt de wereld, zoals wij die beleefd hebben, in een mild licht. We kunnen ons de grillworst en het biervat van 100 liter bij het schuurfeest en de goede stemming van iedereen herinneren die er destijds bij waren. De kater de volgende morgen hebben we met succes verdrongen.

Klimaataantekeningen zijn daarentegen niet door de ingekleurde collectieve herinnering van de mensen gemanipuleerd. Ze worden in Midden-Europa sinds het jaar 1700 op papier geschreven. Uit de tijd daarvoor hebben we de beschikking over verschillende bodemvondsten, die wel degelijk objectieve klimaatuitspraken toestaan.

Zo weten we tamelijk zeker dat er in het westelijke Antarctica 90 miljoen jaar geleden een gematigd, moerassig regenwoud groeide. Door de miljoenen jaren heen was het dan weer eens te koud en dan weer eens te warm, zonder dat er aan de mens een objectieve kans zou zijn gegeven om deze klimaatveranderingen op de een of andere manier te beïnvloeden.

Ongeveer 5000 jaar geleden was Antarctica ijsvrij. Dat heeft deze dagen prof. Irina Rogozhina van de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie (NTNU) bekendgemaakt. Ook in de Alpen was er geen sneeuw en ijs. “In die tijd waren de zomers in veel delen van de wereld warmer dan nu”, lichtte ze haar onderzoeksresultaten toe. Zij en haar onderzoekers hebben Nunataks bezocht en daar monsters over de klimaatontwikkeling genomen.

Onze voorouders schijnen 5000 jaar geleden de toenmalige, niet door mensen gemaakte, opwarming van de Aarde heel goed doorstaan te hebben. Ze werden talrijker en hun vestigingsgebieden breidden zich uit.

De mensen waren altijd al bang voor klimaatveranderingen. Ze riepen sjamanen aan en volgden hun rituelen wanneer de lucht donker werd of de regen uitbleef. In de serie “Europese Hogeschool geschriften” is daarover een dissertatie verschenen onder de naam “Weer-tovenarij en sjamanisme”. De dissertatie bewijst hoe sterk de invloed en de autoriteit van deze tovenaars en sjamanen op de mensen in hun tijd was.

Deze tovenaars en sjamanen waren de Robert Habecks en Greta Thunbergs van hun tijd. En het bewijst een hoge mate aan continuïteit in het menselijke gedrag dat de weer-tovenarij – nu niet meer steunend op de goden, maar op religie-achtige “wetenschappelijke inzichten” waarover geen vragen gesteld mogen worden – niets van zijn fascinatie en effectiviteit op de mensen heeft ingeboet.

Bron:
    pi-news.net
    Door: Manfred Rouhs

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)

5000 jaar geleden was er nog geen D'66 gespuis dat de wereld wilde redden, nu helaas wel, alleen kloppen de argumenten van dat gespuis niet.
    Oorlog is 1 van de grootste boosdoeners, maar hoe gek het ook is, D'66 en ook GL zijn gek van oorlog en blijven de oorlogen steunen. Er is nog nooit een oorlog beëindigd door het zenden van wapens, helaas begrijpt dat oorlogszuchtige tuig dat niet.