Alles is nep

• vrijdag 7 april 2023
  • Categorie:
  • Alleen is er een probleem in Nederland: we zijn geen normaal functionerende democratie.

Alles is nep

• 06/04/2023

Longread Tweet door Michael van der Galien – DDStandaard

Wat was het gisteren weer een feest in Den Haag he? De ene na de andere oppositiepoliticus kwam langs om zijn of haar gal te blazen over het kabinet. Iedereen was woest. Witheet. Gepikeerd. Want er was onderlinge onenigheid in het kabinet. Het CDA zij het ene, D66 en de VVD het andere. Dit kon zo niet! En trouwens, waarom bleef het kabinet eigenlijk zitten na de desastreuze verkiezingsuitslag?

In een normaal functionerende democratie waren dat goede vragen geweest. Alleen is er een probleem in Nederland: we zijn geen normaal functionerende democratie. Al heel lang niet meer. Het hele democratische systeem, waarvan we afhankelijk zijn voor het behoud van onze vrijheid, wordt al jarenlang systematisch ondermijnd.

Die ondermijning vindt op twee manieren plaats: door het vertrouwen in de democratie te ondermijnen én door er tegelijkertijd voor te zorgen dat de wetgevende en controlerende macht (de Tweede Kamer dus) een vazal wordt van de uitvoerende macht, dat wil zeggen, van de regering.

Het ondermijnen van het vertrouwen in de democratie gebeurt systematisch door politici die keihard in ons gezicht liegen. Nu hebben politici altijd gelogen. Daar is weinig nieuws aan. Maar wat ‘nieuws’ is aan de ‘nieuwe manier’ van liegen is dat wij weten dat ze liegen, dat zij weten dat wíj́ het weten, maar dat ze het toch lekker doen. Een effectievere manier om het vertrouwen totaal om zeep te helpen dan dit is er niet: we weten allemaal dat er gelogen wordt, maar we doen het toch… en er is niets dat je er aan kunt doen.

Want dat brengt ons bij het tweede punt: het feit dat de Tweede Kamer weinig meer is dan een vazal van de regering. Er wordt keihard over van alles en nog wat gelogen. Over de toeslagenaffaire, over stikstof, over het versnellen ervan, over functie elders voor Pieter Omtzigt… nou ja, je kunt het niet zo gek verzinnen of er wordt over gelogen.

Maar de Tweede Kamer accepteert dat allemaal. Alle coalitiepartijen laten het steeds weer gebeuren. Er wordt gelogen, de oppositie – nou ja, sommige leden van de oppositie – maken dat duidelijk… maar het maakt totaal niets uit.

Dan zijn er natuurlijk nog de gewone ‘crisissen.’ De crises die normale regeringen al lang omver geworpen zouden hebben. Steeds weer blijkt uit alles dat onze land naar de rand van de afgrond gebracht wordt, dat hele volksstammen in armoede vervallen… maar alweer geldt: het maakt niets uit. Want de coalitiepartijen houden elkaar stug de hand boven het hoofd. Ze doen af en toe net of er onenigheid is, maar als puntje bij paaltje komt draaien ze, liegen ze, en bedriegen ze keihard zodat ze daarna toch weer lekker met elkaar door kunnen gaan. Zelfs moties van wantrouwen die feitelijk op 50% steun van de Kamer kunnen rekenen maken totaal geen verschil.

Tenslotte zien we dan óók nog eens dat als er momenten zijn waarop oppositiepartijen het verschil wel kunnen maken, dat ze dat dan weigeren te doen. GroenLinks en PvdA, met name, springen altijd bij als het er echt om spant.

Waarom? Omdat het allemaal één groot theater is. Het hele partijkartel wil dezelfde doelen verwezenlijken en ze weten dat dit kabinet de beste manier is om dat momenteel voor elkaar te krijgen. Dus hoe graag ze ook allemaal, stuk voor stuk, een leuke ministerpost willen hebben, tja, het Grote Doel gaat boven alles.

Dat is waarom alles één grote show is.

DDS

Geen woord van gelogen, Nederland balanceert niet op de rand van de afgrond, maar gezien de spoedwetten die er keer op keer door gejast worden, ligt Nederland al stervende op de rug in het ravijn.

In plaats van te stemmen hadden de oppositiepartijen beter het Nederlandse volkslied kunnen zingen. Misschien dat het de massa van Nederland wakker schudt, zo van wat is daar aan de hand ?!

Het uitgangspunt / de standaard danwel maatstaf of meetlat:
    Everything Is Fake & Gay.