Zihni Özdil: D66 en CDA kunnen beter stekker uit kabinet trekken

• maandag 27 maart 2023
  • Categorie: , ,
  •  Na de monsterzege van Caroline van der Plas hebben D66 en CDA geen enkel belang meer bij de rit uitzitten met kabinet-Rutte IV, schrijft Zihni Özdil. Als ze slim zijn, trekken ze de stekker eruit.

27-3-2023

De historische monsterzege van BBB heeft Nederland op zijn grondvesten laten schudden. Althans, de gevestigde orde in politiek en media.

ZIHNI ÖZDIL
    Zihni Özdil (1981) schrijft vanaf augustus 2021 elke zaterdag een column voor ewmagazine.nl.
    Zihni Özdil

Er is blijkbaar een kloof tussen stad en platteland, en daar moeten we wat mee, is de teneur zo’n beetje.

Nog steeds lijkt niet echt door te dringen dat BBB geen boerenpartij is. Als alle boeren in Nederland op BBB hadden gestemd en de rest niet, zat er hooguit één senaatszetel in. En niet de huidige 17.

De kloof gaat niet tussen stad en platteland, maar tussen een elite die, zoals ik eerder schreef, wereldvreemder is dan het Ancien régime van Frankrijk.

ONDERGEWAARDEERDE MIDDENKLASSE

Neem het dedain tegen het volk. Ik heb meerdere columns geschreven over het beroepsonderwijs. Het is niet zo dat een mbo-afgestudeerde of een hbo-afgestudeerde die continu hoort er niet echt toe te doen, dan maar geen waardigheid zal opeisen. En ja, dat kan ook via de stembus.

De crux is dat ook de Nederlandse middenklasse alle hoop aan het verliezen is. Dat zijn de verpleegkundigen, agenten, monteurs, kappers, loodgieters, enzovoort die het land draaiende houden. Daar komen de stemmers van BBB vandaan. En die groep zal alleen maar groter worden als er geen radicaal afscheid van het gevoerde beleid komt.

Deze week was er een Kamerdebat over de ouderenzorg. In 2040 zijn er 123.000 extra verpleeghuisplekken nodig. In plaats van het Regeerakkoord open te breken en gewoon te regelen dat er over twintig jaar genoeg verplegers en plekken zijn, gingen het kabinet en de regeringsfracties door op de oude voet: vanuit de mantra dat demente ouderen het liefst thuis willen blijven wonen, denkt de regering aan hooguit 8.000 extra bedden. Terwijl er nu al duizenden ouderen in erbarmelijke omstandigheden op een wachtlijst staan. In het Kamerdebat waren Caroline van der Plas, PVV-kamerlid Fleur Agema en SP-leider Lilian Marijnissen ziedend. Maar de regering en de coalitiepartijen waren niet van hun stuk te brengen.

Poëtischer kan bijna niet: de revolutie klopt aan het Binnenhof, maar nog steeds hebben de regenten geen idee waarom het volk boos is. Immers, op de excel-sheet staat dat je demente ouderen met een luier thuis aan hun lot kunt overlaten.

DOORGAAN MET HET KABINET MOGELIJK ELECTORALE ZELFMOORD VOOR CDA EN D66

Het politieke midden – van links tot rechts – is al twintig jaar vanuit een papieren werkelijkheid de Nederlandse volksgemeenschap van haar ziel aan het ontdoen. En is nu genadeloos afgestraft door burgers die het zat zijn om steeds weer niks terug te krijgen voor hun stem.

Intussen maken Kamerleden van D66 en CDA sinds vorige week wel onderling ruzie over stikstof. Poëtischer kan bijna niet: de verstikkend monistische politieke cultuur van Nederland wordt dan toch een keer gebroken, maar dan niet over de zorg, het onderwijs of volkshuisvesting.

Maar goed, beide partijen hebben in elk geval eindelijk door dat ze kleur op de wangen moeten tonen. Maar of ze doorhebben wat er op het spel staat, is de vraag.

Want de situatie is als volgt: als het kabinet straks in de senaat, na de monsterzege van BBB, alsnog over ‘links’ – de zogenaamde linkse wolk plus Volt – gaat, betekent dat het einde van het CDA. Het laatste restje kiezers zal dan weglopen. Nu uit de regering stappen is de enige kans voor de christen-democraten om te overleven.

Als het kabinet via BBB gaat in de senaat, betekent dat het einde van D66. De universitair opgeleide (links)progressieve kiezer moet niks hebben van BBB. Die zal dan massaal overstappen op GroenLinks. Nu uit de regering stappen omdat D66 niet aan 2030 wil tornen, zal de partij geloofwaardiger en dus groter maken.

ZOWEL D66 ALS CDA HEEFT ELECTORAAL BELANG BIJ VAL VAN HET KABINET

Kortom: zowel D66 als CDA heeft electoraal belang bij de val van het kabinet. Doorgaan betekent simpelweg electorale zelfmoord.

Rutte daarentegen zal er alles aan doen om de rit uit te zitten. Maar zijn trukendoos is uitgewerkt. Via geitenpaadjes – zoals per dossier allianties zoeken in de senaat – zal hij het dit keer niet redden.

Tenzij het establishment van CDA en D66 nog steeds geen enkel idee heeft van wat ik in deze column beschrijf. Dat zou zomaar eens kunnen.

We hebben tenslotte, als we het CDA als voorbeeld nemen, te maken met partijbazen die het geniale idee hadden om een volksvertegenwoordiger als Pieter Omtzigt te laten lopen.

ELSEVIER

Macht corrumpeert en dat is al jaren aan de gang bij de 4 regeringspartijen, aangevuld met de smeerlappen van PvdA en Groen Links. Niets is gek genoeg om de burgers van ons land aan de bedelstaf te helpen en dit allemaal in opdracht van de globalistische WEF. Steeds meer mensen gaan dit inzien maar het zijn er helaas nog veel te weinig.