Waarom betaalde het ministerie van Justitie tot 400.000 euro aan de Rutgers Stichting? Voor welke dienst?

• zaterdag 25 maart 2023
  • Categorie: , ,
  • Onder andere FVD stelde in de Tweede Kamer vragen over de Week van de Lentekriebels.

Robin de Boer 26-3-2023

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:08

Er is veel ophef ontstaan over de zogeheten Week van de Lentekriebels, ziet kenniscentrum Rutgers, dat lespakketten over seksualiteit voor jonge kinderen samenstelt. Volgens de organisatie dragen ‘foutieve berichten en nepnieuws’ daaraan bij.

Veel ouders dreigden hun kinderen thuis te laten vanwege de themaweek. De lessen gaan onder meer over de vraag ‘in hoeverre een jongen een meisje mag worden en andersom’. Piemel en clitoris worden bij de naam genoemd en ook kunnen scholen een 3D-model van een clitoris krijgen.

Onder andere FVD stelde in de Tweede Kamer vragen over de Week van de Lentekriebels. De partij is een petitie begonnen ‘tegen de seksualisering van jonge kinderen’. Ook influencer Kim Feenstra sprak zich uit tegen de themaweek.

Voor welke dienst?

Internetspeurders hebben een opmerkelijke ontdekking gedaan. De Rutgers Stichting kreeg tussen 2016 en 2021 tussen de 100.000 en 400.000 euro van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Ook kreeg de stichting geld van het ministerie van VWS en Binnenlandse Zaken. Data-analist Cees van den Bos wil weten waarom het ministerie van Justitie geld betaalde aan de Rutgers Stichting. “Voor welke dienst?”

Gates Foundation

FVD-fractiemedewerker Annelies Strikkers vraagt: “Hoezo koopt het ministerie van Justitie en Veiligheid tussen de 100.000 en 400.000 euro aan diensten in bij de Rutgers Stichting? Wat heeft Justitie en Veiligheid te maken met kinderen en seks? Wat voor diensten?”

Directeur van Rutgers is Marieke van der Plas, de partner van voormalig VVD-minister Sander Dekker. Eerder kreeg Rutgers een donatie van ruim 3,3 miljoen dollar van de Bill & Melinda Gates Foundation.