Elektrische auto’s al met minuscule batterijschade AFGESCHREVEN, omdat er geen manier is om ze te repareren

Datum:
  • zaterdag 25 maart 2023
  • in
  • Categorie: ,
  •  Accupakketten zijn het duurste onderdeel van een elektrisch voertuig.....




    Elektrische auto’s al met minuscule batterijschade AFGESCHREVEN, omdat er geen manier is om ze te repareren



    (Door: Rob Hull – Vertaling: “Malpaso”)

    Elektrische auto’s worden afgeschreven als ze al de kleinste schade aan accupakketten hebben na ongelukjes, omdat er geen manier is om ze te repareren, volgens een rapport van Reuters. Het stuk meldde dat verzekeringsmaatschappijen steeds vaker geen andere keuze hebben dan de auto’s permanent van de weg te halen al na kleine botsingen. Het rapport waarschuwt voor bekraste en licht beschadigde batterijpakketten ‘die zich opstapelen in schroothopen in bepaalde landen’ met experts die zeggen dat batterijen in dure Tesla Y SUV’s ‘nul repareerbaarheid’ hebben, omdat ze een structureel onderdeel van de auto zijn.

    Accupakketten zijn het duurste onderdeel van een elektrisch voertuig (EV) en vormen een groot deel van de totale prijs ervan. Dat betekent dat eventuele schade eraan het voertuig waarschijnlijk onrendabel maakt om te repareren en verzekeringsmaatschappijen zal dwingen om ze af te schrijven. Toen het persbureau de bergingen in de VS en Europa onderzocht, vond het een groot deel Tesla’s met een lage kilometerstand, maar ook modellen van automerken: Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW, Renault en anderen.

    Video: Scratched EV battery? Insurer may junk the car

    De meeste gecontacteerde autofabrikanten vertelden Reuters dat hun batterijpakketten te repareren zijn, hoewel maar weinigen ‘bereid waren om toegang tot hun batterijgegevens te geven’, aldus Reuters. Nissan en Renault vertelden beide aan Reuters dat ze wel in staat zijn om individuele modules in hun EV’s te vervangen, terwijl Stellantis zei dat het geen batterijen repareert na ongelukken waarbij airbags worden ingezet, en voegde eraan toe dat het sterk gelooft in ‘data-privacy’. Andere fabrikanten, waaronder Ford en General Motors, zeggen dat ze hun voertuigen hebben ontworpen om de batterijpakketten gemakkelijker te repareren. Tesla heeft echter een tegenovergestelde aanpak gekozen. Het accupakket in zijn populaire Model Y crossover – de bestverkochte EV in Groot-Brittannië in 2022 – vormt een structureel onderdeel van het voertuig. Hoewel dit Tesla helpt om de productiekosten te verlagen, verhoogt zo’n pakket als deel van het voertuig het risico dat er beschadigingen optreden. Dit verhoogt de kans dat consumenten hun hele auto kunnen afschrijven, zelfs na kleine ongelukjes. Sandy Munro, hoofd van het in Michigan gevestigde Munro & Associates, een bedrijf dat autofabrikanten adviseert over hoe ze hun voertuigen kunnen verbeteren, zei dat het batterijpakket in de Model Y ‘nul reparabiliteit’ heeft vanwege de samenstelling van de structuur van de auto. ‘Een batterijpakket van Tesla gaat rechtstreeks naar de schroothoop’, legde hij uit. De Amerikaanse producent van elektrische auto’s heeft niet verwezen naar de problemen met verzekeraars die hun voertuigen afschrijven, zegt Reuters. In januari noemde CEO Musk de premies van WA-verzekeringen echter ‘in gevallen onredelijk hoog’.

    Christoph Lauterwasser, directeur van het Allianz Center voor Technologie, een onderzoeks-instituut van verzekeraar Allianz gevestigd in München, zegt dat de omgang met batterijen in EV’s een ‘cruciaal punt’ is om milieuredenen. ‘Als je het hele voertuig in een vroeg stadium kunt weggooien, ben je alle voordelen kwijt op het gebied van CO2-uitstoot’, zei hij. Allianz zei dat EV-batterijschade slechts een ‘paar procent’ van zijn verzekeringsclaims uitmaakt. Hoewel het in Duitsland ongeveer 8% van de claimkosten is.

    Adrian Watson, hoofd engineering automotive bij het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde risicoanalyse bedrijf Thatcham Research, zei dat we een ‘kritiek moment’ ingaan voor de auto-industrie met de snelle overgang naar EV’s en reparaties aan te pakken in een van haar grootste problemen. “In veel omstandigheden verschilt EV-ongevallenreparatie niet van benzinemotoren. Maar onder de motorkap liggen dagelijkse benodigdheden als veilige, kosteneffectieve, tijdige reparatie na een ongeval en het verzekeringsproces, cruciaal om een nieuw voertuig op de weg te kunnen zetten. ‘En nergens wordt het verschil tussen elektrische en benzineauto’s duidelijker onderstreept dan in de verzekeringsketen’, aldus Watson. “Het is van vitaal belang dat de industrie samenkomt om ervoor te zorgen dat aan de verwachtingen van het bezitten, verzekeren en repareren van een EV kan worden voldaan.” Tesla reageerde niet op een verzoek om commentaar toen het werd benaderd door Reuters.

    Afschrijvingen elektrische auto’s beïnvloeden de ‘circulaire economie’ van batterijauto’s

    Hoewel EV’s die al worden afgeschreven met een lage kilometerstand na kleine ongelukjes slecht nieuws zijn voor auto-eigenaren en verzekeringspremies, waarschuwen experts ook dat het een gat blootlegt in de groene ‘circulaire economie’ die zo door autofabrikanten wordt aangeprezen. Bij Synetiq, het grootste bergingsbedrijf van het Verenigd Koninkrijk, zei hoofd operaties Michael Hill dat het afgelopen jaar het aantal EV’s en hybrides in de isolatieruimte – waar ze moeten worden gecontroleerd om brandgevaar te voorkomen – op de Doncaster-locatie van het bedrijf is vervijfvoudigd, van misschien een dozijn iedere drie dagen tot wel 20 per dág. “We hebben een heel grote verschuiving gezien en dat voor alle auto-fabrikanten,” zei Hill. Het UK heeft momenteel geen recyclingfaciliteiten voor EV-batterijen, dus Synetiq moet de batterijen uit afgeschreven auto’s verwijderen en in containers opslaan. Hill schat dat minstens 95% van de cellen in de honderden EV-batterijpakketten – en duizenden hybride batterijpakketten – die Synetiq heeft opgeslagen, onbeschadigd zijn en zouden moeten worden hergebruikt. Volgens een recente studie van Bloomberg New Economic Finance (BNEF) bedragen de huidige kosten van een batterij ongeveer $ 135 per kilowattuur. Op basis van die berekening zou de 77,4 kWh-batterij in een Kia EV6 ongeveer $ 10.449 kosten om te vervangen.

    Andy Keane, UK commercial motor productmanager bij verzekeraar AXA, zei dat de hoge kosten van batterijen ‘het vervangen van een batterij soms onhaalbaar maken’. Hij voegde eraan toe: ‘Een verzekeringsmaatschappij gaat dat risico [van het laten doorrijden van een EV] niet nemen, omdat ze later een rechtszaak kunnen verwachten als er iets met dat voertuig fout gaat.’ Reuters: met elektrische voertuigen die nu nog slechts een fractie van de voertuigen op de weg uitmaken, zijn branche brede gegevens over het aantal onrendabele reparaties ‘moeilijk te verkrijgen’, maar er is een groeiende trend van emissiearme auto’s met een lage kilometerstand die volledig worden afgeschreven met maar een kleine schade.

    In een reactie op het rapport van Reuters zei Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij Thatcham Research: ‘Mensen kopen elektrische auto’s om duurzaamheidsredenen. Maar een EV is niet erg duurzaam als je de accu al moet weggooien na een kleine aanrijding.’

    Het uitgebreide stuk is te lezen op: Dailymail.co.uk

    Bron:
    dailymail.co.uk
    Door: Rob Hull

    Vertaald uit het Engels door:
    “Malpaso”
    (voor www.ejbron.wordpress.com)

    0 reacties :

    Een reactie posten