Verplaatsing sportcomplex en daarna woningbouw. Gemeente legt ’claim’ op grond om die plannen mogelijk te maken

• zaterdag 25 maart 2023

•  HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA -
    De eigenaar van agrarische grond ten zuiden van het sportcomplex van Kleine Sluis moet eerst langs de gemeente als hij zijn perceel aan de Randweg wil verkopen.

Winnie van Galen 24-3-2023

Kortgeleden werd bekend dat de gemeente die grond in beeld heeft voor de verplaatsing van genoemd sportcomplex. Hiermee worden twee vliegen in één klap geslagen: verenigingen die van het complex gebruik maken zitten er dan modern bij en de gemeente kan op die plek een nieuwe woonwijk realiseren. Om die plannen kans van slagen te bieden, heeft het college van B en W in Hollands Kroon deze week de Wet voorkeursrecht (Wvg) gemeenten toegepast. Met als gevolg dat de eigenaar van die agrarische grond zijn percelen als eerste aan de gemeente dient aan te bieden in het geval hij ervan af wil.

De gemeente is inmiddels met de eigenaar in gesprek om zijn grond te verkopen. De gemeenteraad moet het besluit van het college binnen drie maanden goedkeuren om het geldingskracht te geven.

Noordhollands Dagblad