“Verklaring van Delfzijl”: Groningen eist uiterlijk in september plan van aanpak van kabinet

• donderdag 9 maart 2023
  • Categorie:
  •  Rustig, ingehouden, vastberaden en daarmee indrukwekkend: dat was de sfeer gisteravond tijdens een bijeenkomst van bestuurders in De Molenberg in Delfzijl.

8-3-2023

Daar werd een verklaring gepresenteerd waarmee volksvertegenwoordigers en bestuurders uit de hele provincie Groningen reageren op het rapport van de parlementaire enquêtecommissie “Groningers boven Gas”. “Wij eisen dat de Groningers recht wordt gedaan”, is de strekking van de verklaring. Daarin eisen de bestuurders dat het kabinet álle aanbevelingen van de enquêtecommissie opvolgt, en dat er uiterlijk in september 2023 een plan van aanpak komt, “koste wat het kost”.

De verklaring werd voorgelezen door gemeenteraadsleden en Statenleden uit Groningen, waarvan sommigen zelf ook flink last hebben gehad van de bevingen.

Eén van de bestuurders, Petra Blink, lieten weten onder de indruk te zijn geweest van het rapport van de enquêtecommissie. “Ik was tot tranen toe ontroerd dat wij eindelijk erkenning kregen. Tot dan toe was het zo dat het wel leek alsof wij hier in Groningen allemaal fraudeurs zijn, terwijl wij gewoon ons recht willen halen”.

‘Geef ons vertrouwen en middelen. De rest doen wij zelf in Groningen’

Ook andere raadsleden en Statenleden lieten weten dat het vooral steekt dat Groningers met klachten niet werden vertrouwd. “Wij hebben behoefte aan vertrouwen. Geef ons behalve vertrouwen ook de middelen, dan zij wij hier in Groningen heus zelf in staat om de problemen aan te pakken”.

Indrukwekkende avond

Burgemeester Ben Visser van Delfzijl vond dat het een indrukwekkende avond was, waarin Groningen haar eisen goed aan de aanwezige Tweede Kamerleden had overgebracht. Op de vraag of hij er vertrouwen in heeft dat de Kamerleden de zaak nu goed oppakken zei hij: “Ik denk dat de boodschap zo goed is overgebracht. Ik kan zelf niet werken zonder mensen te vertrouwen, en ook in dit geval ga ik uit van vertrouwen. We moeten samenwerken en zo kunnen we de zaak fixen”, aldus de burgemeester van Delfzijl.

Groninger Internet Courant