Vereniging Eigen Huis: belasting op energie stijgt volgend jaar met 226%

• zondag 5 maart 2023
  •  De Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor extreme stijging van de energierekening zodra het prijsplafond in 2024 eindigt.

5-3--2023

Van een onzer correspondenten.

Huishoudens moeten dan weer de volledige energieprijs betalen en worden tegelijkertijd hard geraakt door de verhoging van de energiebelasting. Cindy Kremer, directeur van de VEH:

‘Wij roepen het kabinet op om met aanvullend beleid te voorkomen dat de energienota voor veel huishoudens na volgend jaar onbetaalbaar wordt.’

Als het prijsplafond eind 2023 stopt, gaan alle huishoudens de belastingverhoging in hun beurs voelen. En als de huidige belastingplannen ongewijzigd worden doorgevoerd betekent dit voor de gemiddelde huiseigenaar met een gelijkblijvend energiegebruik een belastingverzwaring van € 528 ten opzichte van 2022.

De leveringstarieven van gas en stroom in 2024 kunnen nog niet worden ingeschat, maar uitgaand van het prijspeil van januari 2023 zou de gemiddelde energierekening daardoor met maar liefst € 2.500 kunnen stijgen.

Op Prinsjesdag 2022 maakte het kabinet bekend dat op 1 januari 2023 de energiebelasting op gas daalt met 6,31 cent per m³ en op elektriciteit met 7,06 cent per kWh. Maar de voorgestelde verlaging van de energiebelasting gaat echter niet door, en wordt vervangen door het tijdelijke prijsplafond. De onafhankelijke energievergelijker Gaslicht.com:

‘Voor 2023 geldt: de energiebelasting op gas wordt 59,27 cent per m³ inclusief 21% btw. De belasting op elektriciteit wordt 15,25 cent per kWh incl. 21% btw.‘

De energiebelasting is mede opgebouwd uit kosten voor duur en onzinnig klimaatbeleid. Maar zolang ‘groene’ instituten als Milieu Centraal hun politieke klimaatalarmisme blijven verkondigen, zal de energiebelasting alleen maar duurder worden. Zie hier een optelsom aan onwaarheden:

‘Bijna alle wetenschappers zijn het erover eens dat de klimaatverandering vooral is veroorzaakt door de mens. Slechts een handjevol wetenschappers denkt dat er vooral andere oorzaken zijn (zoals vulkaanuitbarstingen en extra zonne-activiteit). Deze klimaatsceptici krijgen relatief veel aandacht in de media, waardoor het lijkt alsof er onder wetenschappers nog veel twijfel bestaat. Maar het IPCC (het klimaatpanel van de VN waar duizenden wetenschappers uit de hele wereld aan meewerken) is duidelijk: de mens is de belangrijkste oorzaak van de opwarming van de aarde.’

Wij betalen voor onzin van anderen.

Bronnen: hier, hier en hier.

Het grootste tuig aller tijden van de Nederlandse geschiedenis, ook wel de Kabinetten Rutte genaamd, rust niet eerder voordat 80% van de Nederlanders aan de bedelstaf is.
    In maart zullen ongetwijfeld de masochisten weer op het Kartel stemmen, ze leren het nooit. De ondergang van Nederland komt steeds dichter bij met dank aan de idioten die dit Kartel in het zadel houden.