Sjuul Paradijs berispt Jeroen Pauw om Rutte-debat met linkse wolk: "Niet een man van de inhoud"

• maandag 6 maart 2023
  •  Premier Rutte krijgt zijn zin: er komt een debat tussen hem en de 'linkse wolk' PvdA en GroenLinks op zondag 12 maart, vlak voor de verkiezingen.

MARIT NUBÉ 6-3-2023

Jeroen Pauw gaat het presenteren, en heeft daar veel zin in. Maar er is ook veel kritiek op het debat, omdat het zou gaan om een 'imaginaire strijd' tussen links en schijn-rechts. Bij HLF8 spreekt Sjuul Paradijs daarom aan op het omstreden verkiezingsdebat.

Een debat met BBB en JA21 heeft premier Mark Rutte afgewezen omdat hij - naar eigen zeggen - geen plek meer kon vinden in zijn agenda. Maar waar hij plotseling wel genoeg tijd voor heeft, is een debat met de 'linkse wolk' PvdA en GroenLinks, georganiseerd door BNNVARA.

De reacties waren al meteen kritisch: 'Rutte bedenkt een strategie waarin sprake is van een imaginaire tweestrijd met de "links wolk". En de publieke omroep faciliteert dat en gaat moeiteloos mee in dit zorgvuldige bedachte frame. Lijkt me geen journalistieke taak.'

Kamerlid Pieter Omtzigt had ook meteen flinke kritiek. Hij besloot zelfs een klacht in te dienen over het verkiezingsdebat, en met een open brief de NPO onder druk te zetten.

"Niet een man van de inhoud"
    Bij HLF8 licht presentator Jeroen Pauw het verkiezingsdebat verder toe. Hij legt uit dat niet BBB of JA21 uitgenodigd hadden kunnen worden, omdat je dan volgens hem ook PVV en FVD had moeten uitnodigen, en dan zit met zes partijen. Dat vond BNNVARA te veel, zegt hij: "Er is voor alles wat te zeggen, maar daar hebben wij voor gekozen."

Maar dan laat Sjuul Paradijs een luide zucht ontsnappen. "Het gaat over de Provinciale Staten," zegt hij tegen Pauw. "Jij bent toch een man van de inhoud? Mensen gaan stemmen voor Provinciale Staten. Dat staat gewoon in de grondwet. Als je denkt dat het over de Eerste Kamer gaat, ben je niet een man van de inhoud. Je laat vier mensen aan tafel zitten van wie er maar eentje gekozen kan worden. De rest kan drie dagen voor de verkiezingen lekker reclame maken voor de eigen partij."

Hij vervolgt: "Ik vind dat Rutte en Schippers je vandaag moeten bellen, want ze verloochenen ons staatsrecht en al die kandidaten die op de VVD-lijsten staan. Ze moeten je vanavond opbellen en afzeggen, gewoon niet meedoen."

Pauw stelt echter dat wat Paradijs staat "zo erg buiten de werkelijkheid staat". Volgens Pauw zijn kijkers wel degelijk geïnteresseerd in partijleiders en de Eerste Kamer.

NieuwRechts