Politieke storm in Den Haag: vervroegde verkiezingen niet uitgesloten

• dinsdag 7 maart 2023
  •  De geruchten in Den Haag over een op handen zijnde val van het kabinet Rutte IV nemen toe, zo meldt Wouter de Winther, het hoofd van de parlementaire redactie van De Telegraaf.

Michael van der Galien 7-3-2023

Het lijkt erop dat het kabinet niet tot 2025 de rit zal uitzitten. Volgens De Winther is er weliswaar niet elke week ruzie, maar is er wel sprake van systematische onrust.

De VVD is bezorgd over "een linkse wolk", terwijl iedereen weet dat het kabinet ook met PvdA en GL in de senaat zal moeten samenwerken. Het feit dat de populariteit van BBB voor de VVD lange tijd een blinde vlek bleek te zijn, helpt daarbij niet.

Daarnaast "schuurt het inmiddels wel" tussen D66 en CDA, stelt De Winther. De stikstofkoers betekent op eieren lopen voor de christendemocraten, want het kan een fors deel van de achterban richting BBB duwen. D66 lijkt te onderschatten dat het CDA menens is rond het niet heilig verklaren van het jaartal 2030 als jaartal om de stikstofreductie te hebben gehalveerd.

Als het CDA groots verliest bij de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart, is de kans groot dat de christendemocraten dan echt vol op de stikstofrem gaan staan. "Hoewel de vraag dan is of het dan niet te laat is."

Tot slot lijkt het erop dat de VVD het beperken van immigratie serieus neemt. "We hopen er met D66 uit te komen. Maar als dat niet lukt, zijn vervroegde Tweede Kamerverkiezingen helemaal niet zo’n probleem," aldus een kopstuk.

Het is duidelijk dat er momenteel heel wat spanningen en onzekerheid zijn binnen het kabinet Rutte IV. Het is afwachten hoe deze situatie zich verder zal ontwikkelen en of de partijen samen tot oplossingen kunnen komen. Voorlopig lijkt het erop dat de politieke situatie in Den Haag nog wel even turbulent zal blijven.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

Of is het allemaal een pr-stunt van partijen die weten dat ze aan populariteit hebben ingeboet en die hiermee hopen de kiezer toch weer wat hoop te geven? Opvallend is in ieder geval dat Merel Ek een week of wat geleden bij Vandaag Inside al zei dat BBB bewust geld achterhoudt in de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen omdat Caroline van der Plas ervan uitgaat dat het kabinet dit jaar valt.

Volg mij op Twitter.

DDS