Pepijn van Houwelingen (FVD): "Nederland moet uit de euro en digitale euro moet worden afgewezen"

• dinsdag 7 maart 2023
  • Categorie: , ,
  • Pepijn van Houwelingen (FVD) heeft opnieuw opgeroepen tot het verlaten van de euro en het afwijzen van de digitale euro, die momenteel in ontwikkeling is door de Europese Centrale Bank (ECB).

Redactie 7-3-2023

Van Houwelingen betoogt dat de euro niet houdbaar is en dat Nederland weer een eigen munt moet invoeren en uit de schuldenunie moet treden.

Pepijn van Houwelingen stelt dat de ECB miljarden bijdrukt om regeringen en banken in Zuid-Europa overeind te houden, wat leidt tot welvaartsoverdracht van Noord-Europa naar Zuid-Europa. "FVD gelooft dat dit onhoudbaar is en dat Nederland beter af zou zijn met een eigen munt. Daarom hebben wij ook gepleit voor een optie om lid te blijven van de Europese Unie zonder deel te nemen aan de euro, zodat landen niet gedwongen worden om de munt in te voeren.'' zegt van Houwelingen.

''Naast het verlaten van de euro heeft de FVD ook opgeroepen tot het afwijzen van de digitale euro. De partij betoogt dat de digitale munt de privacy van burgers bedreigt en dat het de overheid te veel controle geeft over het dagelijks leven van mensen. FVD waarschuwt voor een samenleving waarin controle de norm wordt en privacy verleden tijd is.'' zegt Pepijn van Houwelingen.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

Het standpunt van FVD komt te midden van de voortdurende ontwikkeling van de digitale euro door de ECB. De centrale bank heeft eerder aangegeven dat de digitale euro een aanvulling zou zijn op contant geld en dat het doel ervan is om de efficiĆ«ntie van betalingen te verbeteren en de privacy van gebruikers te beschermen. De ECB heeft echter ook erkend dat de digitale euro de mogelijkheid biedt om meer gegevens te verzamelen over transacties dan met contant geld mogelijk is.

DDS