Laf D66 wil geen kabinetscrisis om stikstof: 'Laten we ons nou niet vastpinnen op een jaartal'

• dinsdag 28 maart 2023
  • Categorie: , ,
  • Het laffe D66 durft niet een kabinetscrisis te veroorzaken door vast te blijven houden aan 2030 als jaartal voor de vernietiging van de boerenstand in ons land.

Michael van der Galien  28-3-2023

Dat blijkt uit gesprekken die het AD heeft gevoerd met meerdere 'prominenten.' Dit betekent dat we mogelijk kunnen verwachten dat er een beetje uitstel van executie komt voor boeren. Maar niet veel.

Veel mensen die bij de Provinciale Statenverkiezingen op BBB hebben gestemd denken ongetwijfeld dat die partij tegen het stikstofbeleid an sich is, of in ieder geval in zo'n mate dat het echt iets uitmaakt. Dat is onzin. Caroline van der Plas heeft heel duidelijk gezegd dat ze de stikstofdoelen deelt. Alleen wil ze niet dat die 'al' gehaald worden in 2030, maar 'pas' in 2035. Het logische gevolg van die positie is dat heel veel boeren uiteindelijk nog steeds kapot worden gemaakt - alleen dan vijf jaar later.

Natuurlijk deed D66 tijdens de campagne net alsof BBB de grote vijand was; een partij die 'niet in stikstof gelooft.' Maar nu de verkiezingen erop zitten en D66 keihard heeft verloren, terwijl BBB juist de grote winnaar is, zien we dat D66 er toch iets anders in staat. Want volgens het AD zeggen meerdere prominenten nu dat de partij toch wel akkoord kan gaan met een 'kleine verschuiving in jaartal' van de belachelijke stikstofmaatregelen. Zoals één het verwoordt: "Ga nou niet onderhandelen en zeggen: we maken er 2032 van. De kiezer wil vooral zien dat we eindelijk beginnen."

Volgens die 'partijprominent' is het belangrijker dat stikstof 'wordt aangepakt' dan "dat we ons vastpinnen op een jaartal." Met andere woorden, er kan in de provincie nu best water bij de wijn worden gedaan door het kabinet - en mogelijk dus ook door het kabinet zelf. Dit omdat de provincies het stikstofbeleid van het kabinet moeten uitvoeren.

En laten we wel zijn: als je de boerenstand wilt uitroeien kun je natuurlijk best vijf jaar wachten. Misschien dat je graag je champagne wil opdrinken in 2030. Tja. Maar als het echt niet anders kan, ach, dan gaat je sadistische hartje heus ook sneller kloppen van 2035.

Daarbij is het een overweging van de 'partijprominenten' dat D66'ers zich er maar al te zeer van bewust zijn dat ze na nieuwe verkiezingen nooit meer zo'n invloed kunnen uitoefenen op het regeerakkoord als nu.

" Twee partijprominenten benadrukken (zonder dat ze hun naam op de site willen, want niemand wil de onderhandelingen verstoren) dat D66 bij de formatie op heel veel punten haar zin heeft gekregen," zegt het AD daarover. "Het is zeer de vraag of na nieuwe verkiezingen al die punten nog te verwezenlijken zijn."

(Tekst gaat verder onder deze oproep) Abonneer je op mijn gloednieuwe-nieuwsbrief. Als je je gratis aanmeldt krijg je dagelijks een mooie column in je mail-doosje over een onderwerp dat we hier op DDS niet kunnen behandelen op die manier (vanwege Big Tech). En als je denkt, goh, ik wil hem wel steunen met slechts 5 euro per maand (of 50 euro per jaar), dan krijg je er meerdere artikelen per dag voor terug, plus podcasts en video's. What's there not to love?!

Nou, dat is niet de vraag. Iedereen weet dat dit niet zo zal zijn, tenminste niet met de snelheid die D66 eistUiteindelijk gaat het sowieso de D66-kant op - tenzij er een echte electorale revolutie plaatsvindt en kiezers massaal stemmen op een partij die het héle narratief van het kartel afwijst en een héél andere alternatieve visie heeft - maar D66 heeft het nu in het regeerakkoord voor elkaar gekregen dat 'die kant' heel snel bereikt wordt. Op een manier waarop zelfs D66'ers enkele jaren geleden niet op durfden te hopen.

DDS