Arrogant kabinet negeert oppositie: 'Geen bedeltoer, gewoon achterkamertjespolitiek!'

• dinsdag 28 maart 2023
  • Categorie: , ,
  • Wat een schaamteloze arrogantie!

28-3-2023

Het kabinet, dat onlangs tijdens de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart een enorme nederlaag heeft geleden, heeft besloten dit jaar geen ronde langs de fractieleiders van de oppositiepartijen te maken om hun wensen voor de Voorjaarsnota te bespreken. Nee, in plaats daarvan willen ze de begrotingswijzigingen voornamelijk binnenskamers regelen. Wat een schande!

Weet je nog dat premier Rutte en minister Kaag (Financiën) vorig jaar zo'n rondgang maakten langs 16 oppositiepartijen? Kaag noemde het liever een 'bedevaart' of 'grande tournée'. Maar blijkbaar is die hele tocht ze zo slecht bevallen dat ze dit jaar gewoon zeggen: "Dat gaan we overslaan". Wat een ongelooflijk gebrek aan respect voor de oppositie!

Deze rondgang was oorspronkelijk bedoeld als onderdeel van de 'nieuwe bestuurscultuur' die kabinet-Rutte IV zogenaamd wilde nastreven, met coalitieplannen die niet in beton gegoten zouden zijn. Maar in werkelijkheid kregen oppositiepartijen pas de kans om hun wensen te delen nadat de coalitiepartijen al een akkoord hadden bereikt over de begrotingswijzigingen. Wat een farce!

Dit jaar verwachten ze dat de Voorjaarsnota minder moeizaam zal verlopen. In plaats van geld uitdelen, lijkt het nu vooral een kwestie van geld binnenhalen. Er zijn namelijk nog wat openstaande rekeningen, zoals het prijsplafond voor de energierekening en de stijgende rente waardoor minister Kaag structureel miljarden euro's per jaar meer kwijt is aan de staatsschuld. "Het wordt weer ouderwets schrapen", zegt een bron tegen De Telegraaf. Maar natuurlijk zijn er politieke gevoeligheden. VVD en D66 verschillen namelijk sterk van mening over hoe die miljarden bijeengebracht moeten worden. De VVD wil graag dat het kabinet bezuinigt, terwijl D66 de lasten voor vermogenden en bedrijven wil verhogen.

(Tekst gaat verder onder deze oproep) Abonneer je op mijn gloednieuwe-nieuwsbrief. Als je je gratis aanmeldt krijg je dagelijks een mooie column in je mail-doosje over een onderwerp dat we hier op DDS niet kunnen behandelen op die manier (vanwege Big Tech). En als je denkt, goh, ik wil hem wel steunen met slechts 5 euro per maand (of 50 euro per jaar), dan krijg je er meerdere artikelen per dag voor terug, plus podcasts en video's. What's there not to love?!

De onderhandelingen beginnen de komende dagen, wanneer de vakministers bij het ministerie van Financiën langskomen met hun wensenlijstje voor extra geld op hun begroting. Maar Kaag zal vooral willen weten hoeveel geld ze níét kunnen uitgeven, bijvoorbeeld vanwege de krappe arbeidsmarkt. Dat geld dat op de plank blijft liggen, kan dan gebruikt worden om het prijsplafond te betalen.

Kortom, het kabinet toont een ongelooflijke arrogantie door de oppositie zo te negeren, zeker gezien hun recente verlies bij de verkiezingen. De democratie verdient beter dan dit!

DDS