Kan de klimaatraad geloofwaardig zijn voor premier Van der Plas?

• maandag 27 maart 2023
  • Categorie:
  •  De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.

27-3-2023

De leden van de nieuwe klimaatraad werden deze week bekend gemaakt. Een groep ‘onafhankelijke en interdisciplinaire’ wetenschappers zal het kabinet adviseren bij het klimaatplan dat in het najaar van 2024 door het kabinet zal worden gepresenteerd.

Men wil borstkloppend streven naar ‘klimaatneutraliteit’. De raad is het resultaat van een house of cards om klimaatalarmisten op vitale posten te zetten en dit is vooralsnog goed gelukt. Ze zijn allemaal verenigd in hun geloof en zitten bij elkaar op schoot. Loopt u even mee?

Stikstofprofessor Jan Willem Erisman is voorzitter van dit klimaatgezelschap. Hij is zowel klimaatalarmist als stikstof-tegenstander en vindt dat Europa terecht een verplichting oplegt aan Nederland om de natuurgebieden te beschermen. Hij doet alsof hij soms tegenstribbelt, maar pas op.

Deltares-onderzoekster Marjolijn Haasnoot krijgt ook een zetel toebedeeld. Zij is ook van het klimaatalarmisme door te stellen dat klimaatverandering ons met de neus op de feiten drukt door overstromingen en overvloedige regenval. Dr. Haasnoot werkte eerder samen met de rabiatere klimaatalarmiste prof. dr. Heleen de Coninck die ook met het gedachtegoed van Extinction Rebellion vrijt:

‘Als ík er al niet in geloof, dan weet je zeker dat het niet gaat gebeuren.(…) Dat heb ik van Christiana Figueres, het voormalige hoofd van het VN-klimaatsecretariaat. Zij heeft uit koppig optimisme besloten dat wat er ook gebeurt, ze erin blijft geloven. Ze zegt dat ze het verplicht is. Dat het gewoon niet anders kan.’

De Coninck heeft ook een plek in de raad en zat met voorzitter Erisman in een eerder nationaal ‘klimaatinitiatief’.

Oh ja, en dan is er ook nog prof. dr. Linda Steg, de psychologe uit Groningen. Klimaatdoorbijter Steg:

‘Neem bijvoorbeeld het stimuleren van duurzamer eten. Er zijn gelukkig steeds meer mogelijkheden voor lekkere en verantwoorde maaltijden, maar het aanbod zou echt substantieel beter kunnen.(…) Houd je aan de feiten. Voer evidence based policy en laat je niet leiden door sentimenten of weglopende kiezers.’

Ook Steg zat in dezelfde club als Erisman en De Coninck.

Klimaatraadslid hoogleraar Machiel Mulder hebben we nog niet gehoord. Wij schudden hem wakker en wat zegt hij? Mulder:

‘Ook huishoudens moeten gaan betalen voor de uitstoot van CO2.’

Dank u professor: ideologisch correct.

Dan hebben we nog TU-Delft filosoof Behnam Taebi aan tafel die vindt dat het klimaatprobleem groter wordt en gevaren tegen elkaar moeten worden afgewogen. Als het dan echt niet anders kan, misschien kernenergie? Taebi zegt geen antwoorden te geven, maar vragen te stellen. Zijn we nog iemand vergeten?

Last but not least natuurlijk: Prof. Kornelis Blok, ook van de TU-Delft. Hij sleepte voor politicus Frans Timmermans een TUD- eredoctoraat in de wacht. Blok heeft dus een zetel in de raad en werkte ook eerder samen met Heleen de Coninck.

Dit zijn de meest prominente leden van dit duurbetaalde gezelschapsspel.

Voorzitter Erisman verwacht dat de BBB een aantal moeilijke besluiten te wachten staat en zegt het allemaal ‘spannend’ te vinden. Maar na de enorme politiek – bestuurlijke dreun zou zijn eigen kaartenhuis wel eens in elkaar kunnen vallen. De burger pikt dit soort politiek gestuurde vertoningen niet meer. Als het even mee zit moet hij zijn eerste rapport uitbrengen aan premier Van der Plas.

Als je als burger hatende Regering maar genoeg gelijkgestemden om je heen verzamelt kun je de burgers onder het mom van wetenschap alles wijs maken. Je moet er als Regering natuurlijk wel voor zorgen dat de integere wetenschappers gedemoniseerd worden, de vaderlandse pers is altijd graag bereid een helpend handje toe te steken.