Gemeente Hollands Kroon trekt portemonnee voor isolatie: woningen van particulieren en maatschappelijk vastgoed moet voorbereid zijn op nieuwe prijsstijgingen

• zaterdag 25 maart 2023

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA -
    De gemeenteraad van Hollands Kroon heeft ingestemd met een tweetal voorstellen die het voor particulieren, dorpshuizen en verenigingen makkelijker moeten maken hun onderkomens te isoleren.

Lars van der Bel 26-3-2023

Het nieuwe beleid is een logisch gevolg op de ontwikkelingen van afgelopen jaar, verklaarde de raad unaniem, waarbij mensen werden opgeschrikt door torenhoge energierekeningen. Diverse geldbedragen werden nadien opzij gezet om particulieren en dorpshuizen en verenigingen te ondersteunen bij het betalen van die rekeningen. Maar beter, en duurzamer vooral, is om te voorkomen dat fluctuerende energieprijzen nog eens tot hulpvragen leiden.

Particulieren kunnen daarom vanaf heden aanspraak maken op uitkeringen tot maximaal 2.000 euro in het kader van ’de isolatieversneller’. Voor de eerste duizend euro geldt dat bewoners aan moeten tonen dat zij een woning bezitten met een waarde van maximaal 405.000 euro.

Bovendien moet het gaan om een slecht geïsoleerde woning, kenbaar onder energielabel D, E, F of G.

Energiearmoede

Nog eens duizend euro wordt uitgekeerd aan inwoners die te maken hebben met energiearmoede. Zoals deze bedragen uiteindelijk ook door het Rijk worden gedekt, wijst de gemeente erop dat er nog meer (landelijke) regelingen zijn waar inwoners van kunnen profiteren.

Om ook buurthuizen en verenigingen in het kader van ’maatschappelijk vastgoed’ te helpen met verduurzamen, heeft de gemeente een miljoen euro vrijgemaakt voor leningen via SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten). Gemiddeld denkt de gemeente zo’n 25.000 euro per instelling uit te moeten lenen en de verwachting is dat hiermee zeker 70 instellingen geholpen zijn.

Voorwaarden voor een lening van minimaal 7.000 tot maximaal 100.000 euro leggen zich toe op de kredietwaardigheid van de instellingen met een onderbouwing van de noodzakelijk geachte werkzaamheden. De leningen worden voor een maximale termijn van vijftien jaar verstrekt. De door de leners te betalen rente (3,6 procent, flexibel) en aflossing vloeien terug in een fonds, dat geld komt daarmee opnieuw beschikbaar voor nieuwe leningen.

Noordhollands Dagblad