Dorien Sijbenga gaat namens de BBB naar Haarlem

• zaterdag 25 maart 2023
  •  ’Er is een groeiend verschil in kansenpositie’

Lars van der Bel 26-3-2023

Van de gemeenteraad in Anna Paulowna naar de Provinciale Staten van Noord-Holland in Haarlem: het kan hard gaan in de politiek, weet Dorien Sijbenga uit Middenmeer sinds kort. En al helemaal als je bent aangesloten bij de groeibriljant van de afgelopen verkiezingen, de BoerBurgerBeweging. Zeven vragen over grote beloftes en reële doelstellingen.

1. U bent ook gemeenteraadslid namens LADA&ANDERS! en nog zelfstandig onderneemster met een bedrijf in Happy Feeling Counselling. Hoe gaat u dit combineren?

„Met de nieuwe aanstaande functie als Statenlid voor de BBB zal dit lastig te combineren zijn. Dus mijn gezondheidscentrum Happy Feeling en alle andere nevenfuncties worden op een heel laag pitje gezet. Gemeenteraadslid blijf ik wel. Maar als blijkt dat het uitoefenen van het werk als Statenlid te veel tijd in beslag neemt, zal ik mijn tijd opnieuw indelen, zodat het Statenwerk niet in het gedrang komt.”

2. U bent de enige vertegenwoordiger in de Staten vanuit de Noordkop. Welk geluid zal u in Haarlem namens dit gebied laten horen en welke onderwerpen spelen daarbij een rol?

„Echt de enige ben ik niet. Want ook al zijn ze niet verkozen, er staan meer mensen uit de Noordkop bij ons op de lijst, net als bij andere partijen. En daar zal ik wel mee gaan samenwerken. Persoonlijk wil ik met de BBB ons programma waarmaken. De doorstroming en veiligheid van de wegen en zeker de hoofdstructuur in de Noordkop heeft aandacht nodig. Daarvoor moet er geïnvesteerd worden in wegen, fietspaden en openbaar vervoer. Daarnaast zal er aandacht uit moeten gaan naar de agrarische sector en de visserij. En we kijken naar de instandhouding van de natuur. Daarbij willen we werken met doelen in plaats van met maatregelen. Dat geeft ruimte om te komen tot een integrale aanpak als het gaat om de staat van de natuur. En we zullen er ook vooral voor zorgen dat we bestuurlijk gezien gezamenlijk optrekken. Dit kun je alleen samen doen. En er is dringend woonruimte nodig voor starters, doorstromers, statushouders en ouderen. Daar zullen we de regie in handen moeten nemen. Maar we moeten ook in overleg blijven met alle betrokken partijen.”

3. In een eerder interview had u het over het ’belang van het platteland’ (Regio Noordkop, 8 november, red.). Wat voor belang heeft de Noordkop?

„Het platteland is de schakel voor wonen, werken en recreëren. Door de tegengestelde belangen is het schipperen met de ruimte en dan wordt er gauw naar het platteland gekeken waar deze ruimte nog wel aanwezig is. Dan hebben we het over de woningbouwopgave, de energietransitie en het watervraagstuk. Dat is ook allemaal heel belangrijk, maar in het landelijk gebied wordt steeds meer ervaren dat bij veel dossiers het platteland moet opdraaien voor problemen die elders spelen. De angst die mensen daarnaast hebben voor leegloop van het platteland is reëel omdat ze ervaren dat er een groeiend verschil is in culturele waarden en kansenpositie. Neem bijvoorbeeld het sluiten van scholen, voorzieningen en het weghalen van bushaltes. Het buitengebied, maar ook zeker de Noordkop in zijn geheel, verdient het om meer in beeld te komen, om te komen tot een leefbaar en duurzaam platteland. Daarom zullen we moeten werken aan goede voorzieningen die ruimte geven aan ontspanning, rust en recreatie. Maar we moeten ook inzetten op onderwijs, openbaar vervoer en andere voorzieningen.”

4. Voor een streek als de Noordkop, die niet heel lang geleden nog bekend stond als krimpgebied, is woningbouw cruciaal. Hoe voorkom je dat het door jullie voorgestelde stikstofbeleid woningbouw in de weg komt te zitten?

„Het onduidelijke stikstofbeleid leidt tot stilleggen van steeds meer bouwprojecten. De uitkoop van boeren om groene economie (landbouw) in te ruilen voor grijze economie (industrie, luchtvaart) moet worden gestopt. En er moet een mogelijkheid komen om woningen te kunnen splitsen.”

5. Uit analyses blijkt dat het saneringsbeleid ten aanzien van stikstofuitstoot hooguit iets uitgesteld kan worden. Hoe kunnen we voorkomen dat dit, net als de aardgaswinning in Groningen of de toeslagenaffaire, een langslepend probleem wordt?

„We mogen toch aannemen dat de overheid lering heeft getrokken uit de jarenlange kwesties rondom de aardgaskwestie in Groningen en de toeslagenaffaire. Zet eerst maar eens in op innovatie en emissiearme technieken. En zorg voor een betere fiscale regeling voor ondernemers die willen stoppen. Dan is er perspectief voor de boer, het platteland en de natuur.”

6. Zo’n veertig procent van de stemmen in Hollands Kroon ging naar de BBB. Uit onderzoek is ook gebleken dat het percentage jongeren/jongvolwassenen verwaarloosbaar is terwijl het merendeel van jullie aanhang bestaat uit 50-plussers. Wat zegt dit over de houdbaarheid van de partij. En wat zegt het over dit gebied?

„Of deze percentages kloppen zou ik niet weten, maar de houdbaarheid van de 50-plussers in de politiek en van dit gebied moet niet onderschat worden. Deze groep van 50-plussers is onmisbaar voor het land en de economie. Denk aan mantelzorg, vrijwilligerswerk, opa’s en oma’s die oppassen zodat de jongere generatie kan blijven werken. Daarbij staan ook op onze lijst een aantal jongeren die nu al meedraaien zodat ze later het stokje kunnen overnemen. De BBB heeft ook al kernteams voor jongeren opgezet. En op 23 april zal de eerste kick-off plaatsvinden. Want de jeugd heeft de toekomst nietwaar?”

7. Tot slot. Jullie kenden voor een nieuwe partij een aanzienlijke winst, maar toch zullen er concessies gedaan moeten worden. Wat is het belangrijkste onderwerp waarin jullie elkaar moeten vinden?

„Het herstellen van het vertrouwen. Alle partijen hebben een brede verantwoordelijkheid te dragen en iedere partij moet een steentje bijdragen. Het is nu het moment om gezamenlijk te zorgen dat de verhouding tussen de politiek en de samenleving stapsgewijs hersteld kan worden. Waar een wil is, is een weg.”

Lars van der Bel

Noordhollands Dagblad