Coalitie blokkeert debat over duiding verkiezingsuitslag, oppositie is woest

• woensdag 22 maart 2023
  •  De coalitie heeft een debataanvraag van GroenLinks-leider Jesse Klaver geblokkeerd om de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen te duiden.

MARIT NUBÉ 22-3-2023

De oppositie is woest. "Dit is precies wat er mis is in Nederland," stelt BBB-leider Caroline van der Plas.

Bij de Provinciale Statenverkiezingen leed het voltallige kabinet verlies. CDA en ChristenUnie halveerden in het aantal Eerste Kamer-zetels; en VVD en D66 verloren allebei twee zetels. BBB boekte daarentegen een monsterzege. In kiesonderzoeken kwam naar voren dat Nederland massaal een proteststem op BBB had uitgebracht tegen het kabinet.

Maar de coalitie wil niet al te lang openlijk stilstaan bij de verkiezingsuitslag, zo blijkt nu. Woensdag is er de debataanvraag van GroenLinks-leider Jesse Klaver geblokkeerd over dit onderwerp. Klaver leek het een goed idee om de verkiezingsuitslag te duiden, maar daar gaat de de coalitie niet mee akkoord.

Het CDA wil bijkomen van de "dreun". De coalitiepartijen vinden daarnaast dat een duidingsdebat in de provincies thuishoort, aangezien de verkiezingen daarover gingen. Maar de oppositie reageert woedend.