Agractie legt bom onder landbouwakkoord: 'Doen geen concessies op landbouwgrond'

• zaterdag 18 maart 2023
  • Categorie:
  •  Agractie heeft vrijdag een bom gelegd onder het Landbouwakkoord.

Agractie heeft vrijdag een bom gelegd onder het Landbouwakkoord. Als het invoeren van landschapsgrond niet van tafel gaat, dan stopt de boerenorganisatie met de gesprekken aan de hoofdtafel. Dat vertelt voorzitter Bart Kemp in een vlog.

De afgelopen weken waren er wekelijks overleggen aan de hoofdtafel, waar Agractie aan plaatsneemt. Net als LTO en Biohuis bijvoorbeeld.

Tussen de gesprekspartners zijn er volgens Bart Kemp flinke patstellingen over bepaalde onderwerpen, zoals landschapsgrond en overgangsgebieden. Het afwaarderen van vruchtbare landbouwgrond in de omgeving van Natura 2000-gebieden tot landschapsgrond vindt de achterban van Agractie, net als het bestuur, geen goed idee. Dit bleek recent uit een enquête onder boeren. Dat onderwerp was gisteren onderdeel van het gesprek. „We hebben gisteren zes uur vergaderd en we zijn geen moer opgeschoten", concludeert Kemp.

Volgende week is een tweedaagse bijeenkomst waarin wordt onderhandeld over een aantal punten. „Wij willen dan onomstotelijk duidelijkheid hebben over de landschapsgrond en overgangsgebieden. Als daar volgende week geen duidelijke afspraken over gemaakt worden, dan heeft verder praten voor ons geen zin meer. Dit onderwerp is zo belangrijk dat wij daar geen concessies op doen. We gaan geen bieden opofferen. Als dat wel gebeurt, dan trekken wij onze conclusies."

Spannende week

Kemp vervolgt: „Het wordt dus een spannende week. We hebben namelijk geen behoefte meer aan zinloze processen en zinloos urenlang vergaderen. Het moet duidelijk worden: het kabinet moet naar ons toekomen en afspraken maken, en dan niet volgens hun eigen plannetjes, maar over plannen die in de praktijk werken."

Landschapsgrond is een vorm tussen landbouw- en natuurgrond in en komt uit het coalitieakkoord. Op deze grond wil de regering beperkingen leggen, zoals minder bemesting. Boeren die landschapsgrond beheren, krijgen een vergoeding voor de gederfde inkomsten. De grond blijft wel in eigendom van de boer, is het idee.

Provincies

Agractie doet ook een oproep aan de Statenleden. Op 1 juli moeten de provincies een eerste versie van een gebiedsplan inleveren bij het kabinet. Agractie vindt dat die deadline uitgesteld moet worden. Ook is de boerenorganisatie van mening dat het stikstof- en NPLG-dossier controversieel verklaard moeten worden in de provincies. Kemp: „Vanuit Agractie doen we de oproep aan Statenleden om dat zo snel mogelijk te doen."

Als derde noemt Kemp dat de Kritische Depositie Waarde zo snel mogelijk uit de wet moet. „Daar moet vanuit de provincies veel harder op gedrukt worden. Niet alles moet getoetst worden aan de KDW."