Oud-minister Hoogervorst keert zich tegen de Euro: 'Nederlanders op hun 67e met pensioen, Fransen op hun 62e. Onhoudbaar!'

• zaterdag 11 februari 2023
  • Categorie: , ,
  • ...... de huidige situatie is simpelweg onhoudbaar.

Michael van der Galien 11-2-2023

Oud-minister Hans Hoogervorst vindt dat Nederland serieus plannen moet maken (en uitvoeren) om uit de Euro te stoppen. Want, zegt hij, de huidige situatie is simpelweg onhoudbaar. Zuid-Europa heeft torenhoge schulden, waarvoor wij moeten opdraven. En ondertussen gaan ze daar op hun 62e met pensioen, terwijl wij moeten wachten tot we 67 jaar oud zijn (en over een paar jaar nog ouder).

Komende week houdt de Tweede Kamer een zogenaamde "rondetafelgesprek met experts" over de EuroVVD'er Hoogervorst zal daar ook bij zijn. Niet zo gek, want hij is hij niet alleen oud-politicus, maar ook oud-minister van Financiën én oud-minister van Economische Zaken. Meneer heeft dus best wel een beetje verstand van zaken.

Hoe dan ook, Hoogervorst zegt alvast tegen De Telegraaf dat hij zal uitleggen dat het Euro-project onhoudbaar aan het worden is. Sterker nog, "als Nederland nu voor de keuze stond om in de euro te stappen, zouden we dat nooit doen. Met zoveel schulden [voor de Zuid-Europese landen]? We zouden gek zijn."

Hij vindt dat de Europese Centrale Bank (ECB) steeds weer kiest voor "klassiek pappen en nathouden" in plaats van voor het handhaven van eerder gemaakte afspraken. Daarom moet Nederland serieus overwegen, en ook hardop zeggen, om uit de euro te stappen. "Als de schuldenproblemen in de eurozone onoplosbaar blijken, moet je je knopen tellen."

Daarbij vindt hij het volstrekt belachelijk dat de Zuid-Europese landen nog steeds op grote voet leven... terwijl zij steeds aan het subsidie-infuus vanuit Noord-Europa leven. "Nederlanders gaan straks pas met 67 jaar en 3 maanden met pensioen, moeten zíj dan solidair zijn met Fransen en Italianen die al op hun 62e stoppen?" zegt hij geheel terecht.

"De officiële doelstelling was om de inflatie op te krikken," zegt hij. "Waarom in hemelsnaam? Wat is er erg aan een inflatie van 1,5 procent? Maar er was natuurlijk een onuitgesproken nevendoelstelling: om al die landen met enorme staatsschulden het leven wat makkelijker te maken. En ze geen bedreiging voor de euro te laten vormen."

Het gevolg daarvan is echter wel dat de Italiaanse economie al tientallen jaren op zijn gat ligt... en wij daarvoor mogen betalen.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

En ja, zegt hij, we moeten echt serieus rekening houden met een serieuze aankomende economische crisis. "Als het tot een implosie komt, dan wordt het echt erg. Nu hebben we dus ook nog inflatie. De impact daarvan is erger dan welke belastingverhoging dan ook," aldus Hoogervorst.

Voorlopig wil hij nog "kijken" of de muntunie hervormd kan worden. Want ja, meneer is en blijft natuurlijk wel een VVD'er en dus lid van het partijkartel. Maar je weet dat als dit soort mensen al hardop zeggen dat de Euro vrijwel onhoudbaar is, nou, dan is het écht problematisch.

Volg mij op Twitter.

DDS