Miljoenensubsidie voor eerste ’waterstofmolen’ in Wieringermeer moet groene vrachtwagens op weg helpen

Datum:
  • maandag 20 februari 2023
  • in
  • Categorie: ,
  •  


    Hollands Kroon WIERINGERWERF

    De overheid geeft 11,8 miljoen euro subsidie aan het project Duwaal in Noord-Holland.




    Bart Vuijk 20-2-=2023



    Het bedrijf Hygro levert straks aan vier tankstations waterstof voor vrachtwagens. Deze schone brandstof wordt geproduceerd met een windturbine in Wieringerwerf.


    Hiermee hopen Hygro en de andere deelnemers in project Duwaal een startpunt te stichten voor de waterstofeconomie, die de fossiel aangedreven economie in Nederland op termijn moet vervangen. Het is nog altijd een kip-ei verhaal: aanbieders van waterstof beginnen er niet aan, omdat er geen afnemers zijn. En omgekeerd koopt bijvoorbeeld een transportbedrijf geen waterstofvrachtwagens omdat er nergens tankstations staan die waterstof aanbieden.


    Met project Duwaal moet dat veranderen, te beginnen in Noord-Holland. Hygro heeft al enkele jaren een windturbine in de Wieringermeer in bezit die bestemd is voor de productie van waterstof. Die windmolen produceert nu nog steeds elektriciteit, maar dat gaat volgend jaar veranderen. Dan wordt er een elektrolyzer naast gezet die de opgewekte stroom omzet in waterstof.


    ,,Deze molen is in staat om jaarlijks 525.000 kilo waterstof te produceren. In windstille tijden nemen we stroom af van Greenchoice, die zijn groene stroom dan opwekt met zonnepanelen”, zegt directeur Jan-Willem Langeraar van Hygro.


    Met meer dan een half miljoen kilo groene waterstof per jaar kunnen tachtig tot honderd vrachtwagens rijden, wat weer gelijk staat aan pakweg 2.500 personenauto’s die elk 20.000 kilometer per jaar rijden, becijfert Hygro.


    Samen met Hygro zet Avia Marees in Wieringerwerf, vlakbij de gelijknamige afslag van de A7, een waterstoftankstation neer, waar de nieuwe waterstofvrachtwagens kunnen tanken. Dit tankstation is via een pijpleiding van vijf kilometer verbonden met de waterstof producerende windturbine. Elders in Noord-Holland verschijnen drie satelliet-tankstations waar eveneens getankt kan worden. Logistieke bedrijven kunnen aanspraak maken op subsidies om waterstof aangedreven vrachtwagens aan te schaffen. Die zijn nu nog duur, maar Langeraar voorspelt een omslag. ,,de kostprijs van onze groene waterstof benadert de prijs van diesel, waterstofvrachtwagens worden goedkoper en vanaf 2026 zullen diesel aangedreven vrachtwagens een kilometerheffing betalen die hoger ligt dan met waterstof. Uit de heffing wordt jaarlijks ongeveer 300 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van waterstofvrachtwagens.”


    De waterstofwindmolen van Hygro is de eerste van het land. ,,In Frankrijk, Denemarken, Australië en Amerika zijn ook initiatieven waar wind en waterstof worden gecombineerd. Wij denken het meest efficiënte proces bedacht te hebben”, aldus Langeraar. ,,Onze plannen voldoen volledig aan Europese regelgeving en het is een innovatief project.” De verwachting is dat vanaf 2025 de vraag naar waterstof significant gaat toenemen waardoor er snel meer waterstofmolens door het land zullen volgen. Zo is Hygro al bezig over met een volgend project op het Zuid-Hollandse eiland Goeree. Maar eerst moet de transportsector in Noord-Holland over op waterstof, met behulp van project Duwaal.


    Noordhollands Dagblad



    0 reacties :

    Een reactie posten