Anti-Russische sancties kosten Europa € 792 miljard

• Categorie: , ,
  •  Anti-Russische sancties kosten Europa

€792 miljard

(Door: Elmar Forster – Vertaling: E.J. Bron)

De uitgaven van de Europese landen om de stijgende energiekosten (ter bescherming van huishoudingen en ondernemingen) op te vangen zijn inmiddels naar bijna € 800 miljard gestegen – zoals Reuters berichtte.

Alleen al de EU-landen zouden sindsdien € 681 miljard beschikbaar gesteld hebben om de energiecrisis te boven te komen. Groot-Brittannië sinds september € 103,8 miljard, Noorwegen 1,2 miljard – aldus een analyse van de denktank “Brueghel”.

Het totale bedrag zou van in totaal € 792 miljard zou duidelijk hoger zijn dan de beraamde € 706 miljard van “Brueghel” vorig jaar november, omdat men er nog steeds van uit zou moeten gaan dat Rusland het grootste deel van zijn gasleveringen aan Europa in de winter uitstelt.

Duitsland het zwaarst getroffen: € 270 miljard

Duitsland voerde de lijst met uitgaven met bijna € 270 miljard aan – een bedrag, dat alle ander elanden in de schaduw stelde. Groot-Brittannië, Italië en Frankrijk volgden op de tweede plaats, hoewel elk van hen minder dan € 150 miljard uitgaf. De meeste EU-landen geven daar slechts een fractie van uit.

Bron:
    unser-mitteleuropa.com
    Door: Elmar Forster

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)