Van een onzer correspondenten.

Het is maar goed dat in een hoogontwikkeld land als het onze er buiten de gevestigde instituties, zoals KNMI en mainstream media als NOS en RTL, ook deskundigen zijn die het klimaatalarmisme van onze weermensen kunnen tegenspreken. Rob de Vos is zo iemand die telkens maar weer de vinger op de zere plek legt. Hij publiceert op zijn eigen website en heeft ook peer-reviewed artikelen op zijn naam die door het weer-establishment met argusogen worden bekeken.

Klokkenluider De Vos over RTL:

‘Een hittegolf in januari: 40 graden vonden we shocking, dit is net zo’n moment‘, kopte onlangs de website van RTL. Ook sommige weermannen en -vrouwen gingen her en der los vanwege het opvallend zachte weer van de afgelopen dagen. Als je het hele bericht van Ischa Gerrits leest, begrijp je dat je vooral bang zou moeten zijn. De angstmachine werkte even op volle toeren en het mantra is: de mens stoot CO2 uit, CO2 bepaalt de temperatuur op aarde en dus gaan we naar de knoppen. Meteoroloog Middendorp gooit er in het RTL bericht nog een schepje bovenop: ‘We halen straks ook een keer de 20 graden in januari. Het gaat echt de verkeerde kant op, want dit draai je niet zomaar om.’

De Vos laat voortdurend zien dat de recente temperatuurstijging in Nederland en Europa het gevolg is van twee factoren: een sterke toename van de zonne-instraling en een verandering van de luchtcirculatie waardoor er in de winter meer zachte lucht Europa binnenstroomt. Dit is knarsetanden voor de meteorologen die nog vast zitten in het oude CO2 opwarmings-paradigma, want zijn analyses zijn sterk.

Rob de Vos laat ook zien dat Nederlandse meteorologen angstaanjagende kaartjes gebruiken van, naar blijkt, een Amerikaanse student:

‘Het kaartje geeft de temperatuur-anomalieën op 1 januari 2023 weer. Anomalieën zijn de afwijkingen ten opzichte van de klimatologische gemiddelden. Het manco van het kaartje van figuur 4 is dat het slechts een klein deel van de aarde laat zien. Zelfs Europa staat er niet helemaal op. Zoomen we uit dan levert dat een beter beeld op van de temperatuurverdeling op het Noordelijk Halfrond. Daardoor kun je zien wat er aan de hand is.’

De Vos stelt dat het makkelijk voor te stellen dat als er in het oosten van Canada en USA een uitbraak is van Arctische lucht, wij in West-Europa ons juist vaak in relatief zachte lucht bevinden. Een dergelijke situatie kan lang standhouden maar ook plotseling omslaan.

Voor zijn hele analyse, zie hier.

Voor het hittegolf-artikel van zijn onderzoeksgroep, zie hier en hier.

U kunt zijn belangrijke werk hier steunen.