’Uitstel energievisie want verkeerde prognose stroombehoefte datacenters’

• vrijdag 13 januari 2023
  • Categorie: , , ,

• Hollands Kroon - Middenmeer Stichting Red de Wieringermeer heeft bij de provincie uitstel bepleit van een besluit over de energievisie Noord-Holland.

Winnie van Galen 13-1-2022

Eerst dienen burgers en maatschappelijke organisaties over die visie gehoord zijn, is de mening van genoemde stichting.

’Masten leiden tot aantasting van het landschap’

Een van de onderdelen van de energievisie is de aanleg van bovengrondse kabelleidingen voor een elektriciteitssnelweg (een 380 kV net) dwars door de provincie naar Middenmeer. Volgens Red de Wieringermeer is dit net overbodig omdat er tot 2030 minder datacenters in Middenmeer worden gebouwd dan aanvankelijk door het vorige college van B en W in Hollands Kroon is verondersteld. ,,De werkelijke energiebehoefte van deze datacenters in 2030 zal hooguit 35 procent zijn van de prognose van de provincie. Omdat voor drie tot vier van de zeven gewenste datacenters inmiddels duidelijk is dat die voor 2030 niet meer gerealiseerd worden.’’

Mochten de masten er komen leidt dit tot een definitieve aantasting van het open landschap, aldus de stichting. In plaats van de traditionele hoogspanningsmasten lopen de leidingen voor 380 kv (380.000 volt) langs twee naast elkaar staande witte masten. Deze masten zijn bijvoorbeeld te zien langs de snelweg A9 tussen Spaarnwoude en Haarlem.

In de energievisie, nog in pilotvorm, werken provincie, gemeenten, netbeheerder en belangengroepen samen aan het opzetten van een flexibel energiesysteem waarin meerdere soorten energie (elektriciteit, warmte, waterstof), energieopslag en het omzetten van energievormen een plek hebben.

Noordhollans Dagblad

De politiek heeft lak aan berekeningen en meningen van deskundigen, het maakt niet uit over welk onderwerp er gesproken wordt. Er zijn genoeg zogenaamde (corrupte)deskundigen te vinden die een rapport willen opstellen wat precies volgens de ideeën van de Provinciale Politiek is, de burgers betalen wel.