Tegen EU-superstaat: Meloni en Morawiecki willen terug naar het “Europa van de vaderlanders”

• zondag 1 januari 2023
  • Categorie:
  •  In Europa krijgen de aanhangers van een eerder decentraal “Europa van de vaderlanders” meer gewicht.

Tegen EU-superstaat: Meloni en Morawiecki willen terug naar het “Europa van de vaderlanders”

(Vertaling: E.J. Bron)

In Europa krijgen de aanhangers van een eerder decentraal “Europa van de vaderlanders” meer gewicht. Vooral de in de afgelopen maanden nieuw aan de regering gekomen conservatief-patriottische krachten in Zweden en Italië versterken het kamp van diegenen die sceptisch tegenover een superstaat met Brussels genade staan.

Nu verklaarde de Poolse minister-president Mateusz Morawiecki verrassend dat hij met zijn Italiaanse college Giorgia Meloni van de EU weer een unie van de vaderlanders zou willen maken. De Poolse minister-president zei letterlijk tegenover Italiaanse journalisten: “Wij geloven niet in een superstaat met 27 EU-lidstaten. Wij willen een terugkeer naar de unie van de vaderlanders.”

Morawiecki wees erop dat Europa zou moeten beslissen tussen een echte solidariteit van Europese staten of het model van de superstaat, waarin de beslissingen in de grote hoofdsteden worden genomen, zonder rekening te houden met de kleinere lidstaten.

De nieuwe Italiaanse minister-presidente Giorgia Meloni van de rechtse partij “Fratelli d´Italia” had onlangs nog laten doorschemeren dat zij zich met haar land zou willen oriënteren aan de regeringspolitiek van Polen en de Tsjechische Republiek.

Bron:
    zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)