Onderzoek: Oostenrijk was in de Romeinse tijd tot 7 graden warmer dan nu!

• woensdag 25 januari 2023
  •  Maar ook later, tot aan de Romeinse tijd toe, schijnt het in de Alpenregio duidelijk warmer geweest te zijn dan tegenwoordig het geval is.

Onderzoek: Oostenrijk was in de Romeinse tijd tot 7 graden warmer dan nu!

(Door: Heinz Steiner – Vertaling: E.J. Bron)

De klimaat-alarmisten zullen de resultaten van een nieuw onderzoek naar de klimatologische omstandigheden gedurende de laatste paar millennia in Oostenrijk waarschijnlijk niet bevallen. Want blijkbaar was het vroeger gemiddeld duidelijk warmer dan nu.

Wanneer tegenwoordig als gevolg van de smeltende gletsjers in de Alpen bijvoorbeeld prehistorische vondsten (denk aan “Ötzi”) gedaan worden, is dit er wel degelijk een signaal voor dat er tijden waren, waarin de mensen zonder enorme ijsbarrières over de Alpen konden trekken. Maar ook later, tot aan de Romeinse tijd toe, schijnt het in de Alpenregio duidelijk warmer geweest te zijn dan tegenwoordig het geval is. Dit bevestigt ook een nieuw onderzoek, dat betrekking heeft op gevonden resten van wisenten.

Want: de wisenten voedden zich met planten en loofbomen, die tegenwoordig alleen maar op lagere hoogte groeien. Destijds echter, in de periode van 6000 tot 1200 jaar geleden, groeiden bijvoorbeeld beuken en eiken ook tot 800 meter hoger dan nu. Daaruit valt af te leiden dat er in die tijd ongeveer 4 tot 7 graden Celsius warmer was dan nu het geval is. Dit ligt eraan dat deze bomen zogenaamde warmtedrempels hebben, dus een minimale temperatuurgrens. Zo staat er in het onderzoek:

De beukengrens, maar ook de bosgrens tijdens de ´wisententijd´ (6000 tot 1200 jaar voor het heden) lag veel hoger en de gemiddelde zomertemperatuur moest minstens 3 tot 6 graden Celsius hoger zijn dan nu. Opmerkelijk is een pollenvondst uit de schachtgrot Stainzerkogelschaft bij Lunz am See.In de schat (1463 meter hoog) werden resten van wisenten gevonden. De klei met daarin een schedelfragment van de kern van horens werd op pollen onderzocht. De dominerende pollen waren afkomstig van de els, de eik en de linde. De eikengrens (grens tussen het colline en bergachtige vegetatieniveau) ligt in de Noord-Alpen nu tussen 400 en 800 meter. Eiken in een hoogte van van 1450 meter ongeveer 2000 jaar geleden duiden eveneens op een klimaat dat ongeveer 4 tot 7 graden Celsius warmer was dan nu.”

Een in het jaar 2011 gepubliceerde studie ging er nog van uit dat de temperaturen ongeveer 10.000 jaar geleden op het noordelijk halfrond ongeveer tussen de 3 en 4,5 graden (in juli zelfs tot 8,5 graden) hoger waren dan nu. En dat helemaal zonder 8 miljard CO2 producerende mensen en industrie. Een omstandigheid die vooral de klimaat-fanatici te denken zou moeten geven, die een extreme stijging van de zeespiegel vrezen. Want in de Oudheid lag deze deels duidelijker boven de actuele waarden, zoals oude haveninstallaties laten zien, die ondertussen diep in het binnenland liggen.

Bron:
    report24.news
    Door: Heinz Steiner

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)