Omtzigt vindt zware kabinetsdelegatie WEF vreemd: "Andere landen sturen geen premiers"

• donderdag 19 januari 2023
  • Categorie: , , ,
  • Ik vind het een doodenge club. ....

19-1-2022 MARIT NUBÉ

Het kerstreces van de Tweede Kamer is voorbij, maar de politieke werkzaamheden kunnen nog amper hervat worden. Dit komt doordat premier Rutte, maar liefst vijf ministers en een staatssecretaris momenteel een bijeenkomst van het World Economic Forum (WEF) in het Zwitserse plaatsje Davos bijwonen. Politici van JA21, BVNL, SP en Kamerlid Pieter Omtzigt zijn hierover ontstemd: "Waarom gaan we naar één of andere man die met een heel raar accent spreekt?"

Maandag zijn niet alleen de politieke werkzaamheden van 2023 in Nederland begonnen, maar ook de WEF-bijeenkomst in Davos. Premier Rutte en vijf ministers, van wie twee vicepremiers, zijn afgereisd: , van wie twee vicepremiers: Hoekstra (Buitenlandse Zaken), Kaag (Financiën), Van Gennip (Sociale Zaken) Ollongren (Defensie) en Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking), en staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).

De kabinetsprominenten zijn deze week niet aanwezig in de Tweede Kamer, omdat zij in Zwitserland zitten. Inmiddels is ook FVD-leider Thierry Baudet gearriveerd om verslag te doen.

Hierop is al veel kritiek gekomen. Omroep Powned gaat langs bij meerdere Kamerleden om aan hen te vragen wat zij vinden van deze gang van zaken.

JA21-Kamerlid Derk Jan Eppink vindt het vreemd dat zes kabinetsleden momenteel in Davos zitten, terwijl het kerstreces net voorbij is: "We zitten hier, we willen beginnen en ministers ter verantwoording roepen. Maar dan krijg je te horen dat er er zes niet zijn, en dan ook nog de top van het kabinet: de premier en twee vicepremiers."

Kamerlid Pieter Omtzigt vindt de grote omvang van de Nederlandse delegatie vooral opvallend, aangezien andere landen dit niet doen: "Andere landen sturen geen premiers, dus het lijkt erop dat we wel een erg zware kabinetsdelegatie gestuurd hebben. Zeker als de premier zegt dat dit alleen is om koffie te drinken. Ik zou zeggen: er hadden wel wat meer ministers hier kunnen zijn."

Eppink vindt dat de zware kabinetsdelegatie een verkeerd signaal afgeeft: "Het lijkt wel alsof de ministers zeggen: 'Wij zijn deel van de elite van de hele wereld. Dus de Nederlanders... nou ja, dat zien we wel. En de mensen uit de Tweede Kamer... dat telt niet echt mee.'" Daarnaast vindt Eppink het raar dat de debatten niet worden 'ingehaald', aangezien dit bij andere EU-toppen wel de standaardprocedure is.

D66-fractievoorzitter Jan Paternotte heeft wel begrip voor zijn partijleider Sigrid Kaag, en zegt dat het WEF voor Nederland als handelsland een unieke mogelijkheid is om van alles te regelen met andere landen en partners. Maar BVNL-leider Wybren van Haga vindt dat internationale zaken zoals corona en het klimaat beter binnen de EU kan worden besproken, en niet binnen het WEF.

"Ik vind het een doodenge club. Ik snap ook niet wat wij als soeverein land te maken hebben met dit ongekozen decadentie clubje," zegt Van Haga. "Waarom gaan we naar één of andere man die met een heel raar accent spreekt? En die honderden miljoenen van rijke mensen krijgt, en die dan zegt: 'We have infiltrated your government.'"

Naar Davos wordt er volop in privéjets gevlogen, terwijl veel WEF-gasten voor een streng klimaatbeleid zijn. Van Haga heeft hier weinig begrip voor: "Dat is de tegenstrijdigheid en de decadentie van de macht. Allemaal gaan vliegen in privéjets, en dan zeggen: 'We mogen geen vlees meer eten, we moeten wel onze CO2-uitstoot beperken.' Het is allemaal onzin. We worden belazerd, en Mark Rutte doet er volop aan mee."

Verontruste zei

Voor het wef is nl een proeftuin waar de meeste slaven gerecruteerd zijn.
    De deelnemers hebben lak aan de burgers die hun uitstapje betalen en die het wef niet lusten.
    Er werd correct aangeduid dat de kamers er zijn voor jan doedel en dat wetten genegeerd worden.
    Wat nederland genoemd wordt heeft voor hen geen andere betekenis dan geld en macht.