Omtzigt prikt VVD-beloftes door: maakt zich geen illusie dat zaken verbeteren

•  Beloftes.

Bart Reijmerink 21-1-2023

Omtzigt prikt VVD-beloftes door: maakt zich geen illusie dat zaken verbeteren

Beloftes. Het toverwoord van de VVD onder Rutte. Toen kabinet Rutte III aftrad na de toeslagenaffaire werden er tal van beloftes gemaakt omtrent verbetering en een nieuwe bestuurscultuur. Maar Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt moet niks hebben van loze beloftes, hij wil weten wat men daadwerkelijk gaat doen om de boel weer op de rit te krijgen. Dit zei het Kamerlid tijdens het Kamerdebat over de staat van de rechtsstaat.

"Twee jaar geleden trad het kabinet af. Het trad af, omdat ze zo bang waren om in deze Kamer te verschijnen, dat de premier zelf maar alvast een appel en een fiets naar het paleis pakte. Dat was niet voor niks. Er was een toeslagenschandaal. Tienduizenden ouders en kinderen waren vermorzeld en er was jarenlang gelogen tegen de Kamer. Archieven waren vernietigd en deze ouders zitten nog steeds in de problemen", aldus Omtzigt aan het begin van zijn Kamerrede.

Het net afgetreden kabinet beloofde verandering voor in de toekomst, maar Omtzigt maakt zich geen "illusie" dat er ook echt iets gaat veranderen: "De regering deed beloftes. De archieven zouden op orde zijn. Maar zijn de archieven na twee jaar op orde? Nee. We krijgen vandaag nog een extra advies. Ik heb geen enkele illusie dat dingen nu wel bewaard worden. Zie ook de opmerking van de VVD. Er zouden hardheidsclausules in wetten komen. Mevrouw Leijten en ik vroegen: in welke wetten is dat nou gebeurd en in welke wetten niet? Wij hadden graag dat overzicht gehad. En waar moet het nog gebeuren? Ik snap dat het niet af is, maar mogen we dat overzicht hebben?"

"De rechters zeiden: we hebben buikpijn bij tien dossiers. Wij vroegen aan de regering: wat heeft u bij die tien dossiers gevraagd? Nu de vragen niet beantwoord zijn, vraag ik om die alsnog te beantwoorden. De Commissie van Venetië deed tal van aanbevelingen. Welke zullen nog opgevolgd worden, vraag ik kortheidshalve."

Volgens Omtzigt moet het kabinet snel concreet maken hoe het wél gaat werken aan de misstanden. Dit omdat het onacceptabel is als mensen jaren moeten wachten op een tegemoetkoming of eerherstel.

"Maar het ergste is de situatie van de ouders. Gisteren bleek dat de VNG denkt dat de ouders niet voor 2030 gecompenseerd zullen zijn door de Commissie Werkelijke Schade. Ik denk dat dat nog een optimistische inschatting is. De Commissie Werkelijke Schade behandelt twaalf dossiers per week. Tel uit hoelang het dan duurt om duizenden dossiers die daar aankomen — want niet elk dossier komt bij die commissie terecht — te behandelen. Het kan ook zomaar 2050 worden. Er zullen dan mensen in een verpleeghuis zitten terwijl ze als ouder met een klein kind aangepakt zijn. Een late rechtdoening is géén recht, zeg ik hierbij."

"Dat doet zich ook voor bij uithuisplaatsingen. Ik heb daar vorige week contact over gehad. Het gaat om een groot aantal, maar na bemiddeling van het Ondersteuningsteam zijn nu tien kinderen terug bij hun ouders. Er werden na het aftreden van het kabinet beloftes gedaan. Wat gaat de regering na aantreden van een nieuw kabinet met precies dezelfde partijen en dezelfde ministers doen om in ieder geval die beloftes in te lossen?"