Officiële Britse data geen bewijs voor veiligheid Covid-vaccins

Datum: 30 januari 2023
    Vaccinatieschade
    Van onze redacteur

Het Britse statistiekbureau, Office for National Statistics (ONS), heeft erkend dat zijn data “niet kunnen worden gebruikt om de veiligheid en effectiviteit” van de Covid-vaccins te onderbouwen. Dit is een doorbraak, want ONS wordt algemeen beschouwd als het instituut met de meest betrouwbare ‘coronacijfers’ in het Verenigd Koninkrijk en heeft ook internationaal een grote reputatie.

Norman Fenton, een gerenommeerde statiscus en emeritus-professor van Queen Mary universiteit in Londen, en drie andere wetenschappers, hadden in november 2022 een formele klacht ingediend bij ONS. Volgens hen was er heel veel mis met de cijfers van ONS, die onder meer door de BBC regelmatig worden aangehaald. Zo hadden ze ontdekt dat mensen die kort na vaccinatie werden geregistreerd, werden aangemerkt als ongevaccineerd. Ten tweede kwamen sommige overledenen niet voor in de datasets. Ten derde was er een ondervertegenwoordiging van ongevaccineerden in de data.

ONS kwam op 20 januari met een antwoord waarin het bureau het team van Fenton op twee opmerkelijke punten gelijk moest geven. Ten eerste geven ze toe dat de gebruikte steekproef van ONS niet de gemiddelde Britse populatie vertegenwoordigt. Met name de ongevaccineerden zijn ondervertegenwoordigd. Ten tweede was ONS het met de critici eens dat “de data geen informatie verschafte over vaccinveiligheid en vaccinwerkzaamheid vaststelde en dus ook niet als zodanig gebruikt mag worden”.

Fenton roept nu alle instanties die zich in het verleden hebben gebaseerd op ONS-cijfers op om hun publicaties in te trekken. Dat geldt met name voor de BBC, stelt Fenton. Hij wijst onder meer op de BBC-documentaire Unvaccinated, waarin wordt beweerd dat 8 procent van de Britse bevolking ongevaccineerd was. Volgens hem moet dat rond de 20 procent zijn.
    Ondertussen publiceert ONS al acht maanden geen data meer die onderscheid maken tussen gevaccineerden en ongevaccineerden, maar Fenton ziet in ruwe data van andere bronnen een stijging van overlijdens van gevaccineerde jongeren. Dat zou volgens hem wel eens een verklaring kunnen zijn dat ONS gestopt is met de data te publiceren.

De gepensioneerde Britse arts dr. John Campbell, bekend om zijn Youtube-uitzendingen waarin hij Covid-cijfers analyseert, bevestigt dit met data van de vereniging van actuarissen in het Verenigd Koninkrijk, waaruit op te maken valt dat in 2022 8,6 procent meer overlijdens plaatsvonden onder 20-44 jaar in vergelijking met 2019. “Dit is enorm”, stelt Campbell verbijsterd vast. Fenton zelf komt in een artikel van 18 januari op zijn substack nog met opmerkelijke data over de sterfte bij ambulanceritten, een van de databronnen die hij betrouwbaarder acht dan de data van ONS. Zo wijst hij op de stijging van hartproblemen onder 15- tot 44-jarigen met een piek in juli 2021 van 83 procent hoger dan normaal.

Op 21 januari vond in Londen een demonstratie plaats als onderdeel van een serie protestacties van de landelijke Truth Be Told Rally, om de slachtoffers van de Covid-vaccinatieschade te eren. Er waren diverse sprekers waaronder vaccinatieslachtoffers, Robert F. Kennedy jr. en dr. Robert Malone.

Tijdens de massale opkomst in Londen scandeerden de mensen “shame on you” (schaam je), gericht aan de BBC vanwege hun eenzijdige berichtgeving tijdens de pandemie en vaccinatiecampagne. Ook gooiden demonstranten witte rozen over de hekken van 10 Downing Street (het woon- en werkadres van de Britse premier) .

De demonstratie in Londen is onderdeel van de Covid Vaccine Victim Awareness Month, met een maand lang protestacties die in verschillende Britse steden zijn gepland of gehouden. Met als doel “een stem te geven aan de mensen met vaccinatieschade en de nabestaanden”.

Zo waren er eerder deze maand acties in Sheffield, Edinburgh, Birmingham en Bristol en is er op 31 januari nog een demonstratie in Manchester gepland.

Opnieuw oversterfte Engeland, Nederland en andere ‘vaccinatielanden’

In de tweede week van januari overleden in Engeland 17.381 mensen. Dat is 20 procent meer dan het gemiddelde over de voorgaande 5 jaar en 30 procent meer dan het langetermijngemiddelde. Slechts in 650 gevallen werd Covid aangemerkt als oorzaak. Dit meldt publicist Alex Berenson op basis van cijfers van het Britse statistiekbureau ONS.

De Britse data komen overeen met trends die zichtbaar zijn in alle West-Europese landen, schrijft Berenson, waaronder Nederland en Zwitserland. “Het probleem is de laatste weken verergerd, volgend op de omikron-boostercampagnes in het najaar.” Landen als Zuid-Afrika en Bulgarije, met een lage vaccinatiegraad, rapporteren lagere of gemiddelde sterftecijfers. Het sterftecijfer in Bulgarije ligt lager dan in 2020 en 2021 en lager dan het gemiddelde over 2015-2019. Bulgarije heeft met een geschat percentage van 30 procent een van de laagste vaccinatiegraden ter wereld.
    In Nederland overleden in 2022 170 duizend mensen, meldde het CBS op 25 januari. Dat waren er 14,5 duizend (9,3 procent) meer dan verwacht. In iedere leeftijdsgroep was de sterfte hoger dan verwacht, stelde het CBS. De nieuwssite Nu.nl schreef naar aanleiding van het persbericht van CBS: “Mogelijk zijn de gevolgen van corona daar een van de oorzaken van (maar de vaccins in elk geval niet).” Ruben van Gaalen van het CBS stelt tegenover Nu.nl: “De sterfte is een beetje van slag”. De aanhoudende oversterfte zou volgens CBS “deels” te verklaren zijn door “de toename van het aantal mensen dat overleed na een val”.

De Andere Krant