‘Ik heb nog nooit zo’n waanzin gezien’ – Kroatische president hekelt opmerking Duitse minister van Buitenlandse Zaken “We zijn in oorlog met Rusland”

• dinsdag 31 januari 2023
  • Categorie: , , ,
  •  Zoran Milanović wenste Duitsland deze keer meer geluk dan in de Tweede Wereldoorlog, maar benadrukte dat Kroatië geen rol zou spelen in het conflict.

31-1-2023  DissidentNL

De Kroatische president Zoran Milanović heeft de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock berispt voor haar bewering dat Europa nu in oorlog is met Rusland, en noemde haar opmerkingen waanzinnig“, meldt REMIX.

Tijdens een bezoek aan de havenstad Split beweerde Milanović dat de kennelijke oorlogsverklaring van Europa aan Rusland nieuw voor hem was en bevestigde hij dat Kroatië “op geen enkele manier” zou worden meegesleurd in wat hij een “NAVO-proxy-oorlog” tussen de NAVO en Rusland noemde.

De Kroatische president wenste Duitsland, met een knipoog, dit keer meer geluk na zijn eerdere poging om de Sovjet-Unie in de Tweede Wereldoorlog te verslaan.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken zegt dat we verenigd moeten zijn, want ik citeer: we zijn in oorlog met Rusland. Dat wist ik niet,” zei Milanović. “Misschien is Duitsland in oorlog met Rusland, maar veel succes dan. Misschien pakt het deze keer beter uit dan 70 jaar geleden,” grapte hij.

De Kroatische president sprak zijn verbazing uit over de opmerkingen van Baerbock, en beweerde dat de minister van Buitenlandse Zaken de leider is van een Duitse Groene partij die vroeger het pacifisme propageerde; vervolgens vroeg hij zich af of haar opruiende opmerkingen een poging waren om kanselier Olaf Scholz te ondermijnen.

Als we in oorlog zijn met Rusland, laten we dan kijken wat we moeten doen. Maar we zullen Duitsland niet om zijn mening vragen,” zei Milanović.

Laat ze maar uitzoeken wie daar de eigenlijke kanselier is. Ik zit al lang in de politiek, en ons land heeft veel meegemaakt, maar dit soort waanzin heb ik nog nooit gezien,” voegde hij eraan toe.

Milanović heeft zich zeer kritisch uitgelaten over de aanpak van de westerse bondgenoten tijdens het Oekraïense conflict. Hij noemde de sancties tegen Rusland “absurd” en zwoer geen “slaaf van Amerika” te zijn door zich te voegen naar de typische reactie van veel andere NAVO-leden.

In zijn meest recente opmerkingen beweerde de Kroatische president dat de levering van westerse gevechtstanks aan Kiev de oorlog alleen maar zal verlengen.

Russisch of Amerikaans, ze branden net zo goed“, zei Milanović over de tanks. Die tanks kunnen branden, of ze kunnen de Krim bereiken, maar Kroatië zal er niets mee te maken hebben,” voegde hij eraan toe.

De houding van Milanovic tegenover de opmerkingen van de Duitse minister van Buitenlandse Zaken vond weerklank in Hongarije, waar minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó donderdag tegen verslaggevers zei: “We zijn met niemand in oorlog, we willen met niemand in oorlog zijn“.

“We willen buiten deze oorlog blijven en de veiligheid van Hongarije en het Hongaarse volk is voor ons het belangrijkste.”

Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:

Telegram: t.me/dissidenteen

Meld je aan voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief, 10.000 gingen je al voor: