Nederland krijgt ‘slimme steden’: je wordt gevolgd en opgesloten in je wijk en daar ben je blij mee

• maandag 30 januari 2023
  • Dergelijke 15-minutensteden zijn onderdeel van de VN- en WEF-plannen.

Robin de Boer 30-1-2023

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:40

Zo’n 60 partners inclusief TNO (Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) hebben zich aangesloten bij de volgende stap van de zogeheten City Deal, ‘Een slimme stad, zo doe je dat’.

De afgelopen jaren is er hard gewerkt om ‘de kansen van digitalisering en technologisering te benutten om regio’s, steden en dorpen leefbaar en sociaal te houden en de democratie te versterken’.

City Deals zijn onderdeel van Agenda Stad, het interbestuurlijke programma waarin steden, maatschappelijke partners en de Rijksoverheid samenwerken aan het versterken van de innovatie van Nederlandse steden.

Allerlei soorten sensoren

De partners spannen zich gedurende de looptijd van de City Deal in om tenminste 12 processen te veranderen, deze processen te borgen, te implementeren en opschaling te bereiken.

Er zijn steeds meer partijen die smartcitytoepassingen willen toevoegen aan de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan allerlei soorten sensoren.

Agenda Stad doet dit alles op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken in samenwerking met Stedennetwerk G40. Partners zijn onder meer ministeries, provincies, gemeenten, de politie, het CBS, UWV, KPN en VodafoneZiggo.

(Video verwijderd? Klik hier...)

Sustainable Development Goals

Het project wordt uitgevoerd door Future City Foundation, die ‘professionals met elkaar verbindt bij gemeenten, bedrijven en andere organisaties om samen van die regio’s, steden en dorpen slimme gemeenschappen te maken met een gezonder leefomgeving, zoals bedoeld in de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties’.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken draagt eraan bij dat ‘burgers kunnen wonen in betaalbare, veilige en energiezuinige woningen in een buurt waar iedereen meetelt en meedoet en het prettig leven is’.

15-minutenstad

D66 wil dat Tilburg een zogenoemde 15-minutenstad wordt. “Voorzieningen, ook het buitengebied, zijn voor iedereen te voet, met de fiets of het OV te bereiken binnen 15 minuten. Dit verlicht de druk van met name autobewegingen en de openbare ruimte,” aldus D66.

Dergelijke 15-minutensteden zijn onderdeel van de VN- en WEF-plannen. Je wordt gevolgd en opgesloten in je wijk en daar ben je blij mee.

Dekker zei

We gaan in maart na de verkiezingsuitslag zien hoe veel waarde Nederlanders hechten aan hun vrijheid. Ik zie het uiterst somber in gezien de enorme aantallen mensen die op VVD, D'66, CU, PvdA en GL stemmen, althans volgens de peilingen. Reken maar dat er weer volop gefraudeerd wordt via de verkiezingssoftware, aangekocht via een D'66 lid.
    De rest van de EU zal de Nederlanders moeten helpen tegen de slavernij die ons te wachten staat via het WEF. (verplichte mRNA vaccins, Co2 paspoort, 15 minuten steden, enz.