Inflatie in Nederland historisch hoog, ook 2023 wordt een zwaar jaar

• woensdag 11 januari 2023
  • Categorie:
  • De huidige inflatie in Nederland is torenhoog. Sterker nog, de huidige inflatie is volgens statistiekbureau CBS in jaren niet zo hoog geweest.

Carlo van Remortel 11-1-2022

In 2022 zijn de prijzen ten opzichte van 2021 met 10 procent gestegen. De inflatie was toen al de hoogste sinds lange tijd, bijna werd een record uit de jaren zeventig gebroken. Door de oorlog in Oekraïne is vooral de energie duurder geworden maar ook de prijzen van voedingsmiddelen schieten door het dak. De inflatie is zelden zo hoog, enkel in 1975 was het percentage hoger. Toen was het namelijk 10,2 procent.

De energieprijzen zijn het hardst gestegen, zo’n 114 procent hoger dan de prijzen in 2021. De prijzen voor voeding stegen met 10,2 procent waarbij we met name bij vlees, zuivel, groente en graanproducten de grootste prijsstijgingen zien. Maar niet alleen onze voeding en energie stegen hard door de inflatie, ook de prijzen voor benzine en diesel gingen hard omhoog, zo’n 18 procent in vergelijking met 2021. De gemiddelde prijs voor een liter benzine was vorig jaar 2,07 euro terwijl dit in 2021 nog 1,82 euro was. De dieselprijzen stegen van 1,46 naar 1,96 euro.

Het verschil met de hoge inflatie van nu is dat in 1975 ook de lonen flink toenamen. Iets waar we vandaag de dag nauwelijks iets van merken. De lonen bleven vorig jaar sterk achter. De cao-lonen stegen máár met 3,2 procent.

Economen verwachten ook in 2023 nog forse prijsstijgingen. Weliswaar iets minder dan vorig jaar maar de inflatie blijft ontzettend hoog. Dit heeft met name te maken met de energieprijzen die nu ook steeds meer gaan doorwerken op de prijzen van allerlei producten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een bakker die door de hoge energiekosten veel duurder uit is als hij zijn brood wil bakken. Dit zal dan ook doorberekend worden aan de consument.

De kans bestaat dat ook veel bedrijven dit jaar gaan omvallen vanwege de te hoge kosten.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
    DDS