Van een onzer correspondenten.

Komt allemaal op 23 januari naar ’t Oale Roadhoes (Oude Raadhuis) in Tubbergen! Men heeft daar Minister Rob Jetten weten te strikken als spreker voor een bijeenkomst over klimaat, energie en duurzaamheid. De spreekbeurt is een initiatief van D’66-Overijssel om met name in de gemeente Tubbergen (22.000 inwoners) een nieuw politiek elan tot stand te brengen richting de komende verkiezingen, uiteindelijk gericht op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

Het is ons doel om de partij in deze regio meer in beeld te brengen.

Tot nu toe mislukte alles qua D’66 in Tubbergen. AD-Tubantia analyseert:

‘D66 heeft al jaren het plan om actief te worden in de gemeente Tubbergen, maar het leidde nog nooit tot deelname aan de gemeentelijke verkiezingen. In 2018 zou de partij aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen met als lijsttrekker de Hengelose oud-wethouder en voormalig gedeputeerde Erik Lievers. De ervaren politicus haakte af vanwege een nieuwe baan elders in het land. Het lukte vervolgens nooit om een geschikte vervanger te vinden. Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 ontbrak D66 in Tubbergen bij gebrek aan geschikte kandidaten.’

Kennelijk ziet men Rob Jetten met zijn klimaatregelen als een nieuwe baanbreker in de regio.

Volgens de recente politieke barometer is het zetelaantal van D’66 gehalveerd. Het regeringsbeleid krijgt een 4.4 van de ondervraagden. Mensen voelen het klimaatbeleid pijnlijk in hun portemonnee.

D’66 Overijssel is niettemin optimistisch en hoopt met dit soort activiteiten uiteindelijk tot een goede kandidatenlijst te komen in Tubbergen, zo tekende de Twentsche Courant Tubantia op.