De UvA is een bolwerk van intolerantie

• vrijdag 27 januari 2023
  • Categorie: , , ,
  • Grote ophef in het land der bollebozen: een linkse wetenschapper van de Universiteit van Amsterdam (UvA) dreigt te worden ontslagen vanwege onwelgevallige onderzoeksresultaten.

23-1-2023

De UvA is een bolwerk van intolerantie geworden, schrijft Geerten Waling.

Wat is er aan de hand? Sociale wetenschapper Laurens Buijs (40) wordt tegengewerkt en in zijn denken bedreigd. Zijn bevindingen over de oververtegenwoordiging van Marokkaans-Nederlandse jongens bij antihomogeweld leveren hem al jaren problemen op.

In de coronapandemie lag Buijs onder vuur toen hij, met de onlangs overleden Franse techniekfilosoof Bruno Latour in de hand, vraagtekens ging stellen bij de politieke en financiële prikkels achter de ontwikkeling en implementatie van het mRNA-vaccin door Pfizer.

Wetenschappelijke twijfel aan genderhype is taboe

En recenter haalde deze genderonderzoeker zich de blinde woede van de goegemeente op de hals, toen hij durfde te twijfelen aan het bestaan van ‘non-binariteit’: ‘Er is solide bewijs voor het bestaan van mannelijke vrouwen, vrouwelijke mannen en transgenders. Maar het emanciperen van een minderheidsgroep die zich geheel buiten de “gender binary” begeeft, is in mijn ogen een gevaarlijk en pseudowetenschappelijk dwaalspoor.’

Lees ook deze column van Geerten Waling uit 2018: Totale gekte regeert op Universiteit van Amsterdam

Hoewel Buijs bij zijn stellingnames nooit over één nacht ijs gaat, en die altijd voorziet van een wetenschappelijke onderbouwing, is kritisch denken op de UvA blijkbaar niet de bedoeling.

Het is wrang, want juist Laurens Buijs staat bekend als een uitgesproken linkse wetenschapper, die openlijk de partij Bij1 steunde en ook de Maagdenhuisbezetting, en die in alles het toonbeeld leek van het rode imago van de UvA. En nu: persona non grata.

Van topwetenschapper naar ‘monster’ op de UvA

Tijd om deze Laurens Buijs eens op te bellen. Hij klinkt opgewekt en strijdbaar: ‘Ik heb werk genoeg en er zijn zoveel lieve mensen die me steunen.’

Maar gaande het gesprek hoor ik de pijn van een UvA-alumnus en trouwe werknemer die zich in de afgelopen jaren steeds minder thuis voelt bij zijn werkgever en zelfs voor naaste collega’s melaats is geworden. En dat aan de universiteit waar hij altijd had geleerd om interesse te tonen in de ‘outcast’, in de radicale gek. Waar hoogleraar Meindert Fennema op een dag Hans Janmaat meenam naar college, zodat zijn studenten zelf eens van de man konden horen wat hij vond en waarom hij dat vond. Waar je naar criminelen, pedofielen en complotdenkers leerde te kijken zonder oordeel. Nieuwsgierig. Zo is Buijs gevormd, het is zijn vak geworden.

Lees ook dit opiniestuk van Joppe Gloerich: Vreemd plan: diversiteits-enquête onder UvA-politicologen

Diezelfde UvA behandelt Buijs nu als een ‘monster’, niet wegens ‘grensoverschrijdend gedrag’ maar wegens zijn opvattingen. Hoezeer hij er ook om smeekt, niemand wil het debat met hem aan. Zijn mening is niet onjuist, maar fout. Moreel verwerpelijk. Te veroordelen zonder eerlijk proces, zonder inhoudelijke argumenten.

Het wokisme heeft vrij spel aan de UvA

Buijs zit in de klokkenluidersregeling en mag weinig zeggen als hij zijn immuniteit wil houden. Duidelijk is wel dat er bij de UvA grote problemen zijn, waarbij omwille van een krampachtig diversiteitsbeleid met de botte bijl wordt ingehakt op de academische vrijheid. In een paar jaar tijd is de universiteit, zeker bij geesteswetenschappen en de maatschappij- en gedragswetenschappen, gesaneerd, geprofessionaliseerd en geïnternationaliseerd. Buijs: ‘Ik wil niet als een PVV’er klinken, maar er spreekt hier niemand meer Nederlands.’

Het wokisme heeft er vrij spel. Tegendraadse meningen en zelfs ongemakkelijke feiten gelden als ‘micro-agressies’ die anderen kunnen kwetsen en daarom dienen te worden gecensureerd. Het is het onverdraagzame fanatisme dat de linkse Buijs te laat doorzag, bij zijn eigen UvA maar ook bij de politieke partij Bij1 van Sylvana Simons: ‘Een heel enge partij, extremistisch, een persoonlijkheidscultus. Een spiegel van FVD.’

Lees ook deze bijdrage van Allan van Hulst op EW PodiumUniversitaire wokeness is puur academisch vergif

De UvA is feitelijk geen universiteit meer

Buijs hoopt met zijn klokkenluidersrapport de ‘institutionele corruptie’ en de ‘politieke spelletjes’ aan de UvA bloot te leggen. Het College van Bestuur doet onderzoek, maar gezien de blinde woede jegens de klokkenluider in de gemeenschap, valt er weinig zelfinzicht te verwachten.

De UvA is een bolwerk van intolerantie geworden en daarmee is zij feitelijk opgehouden een universiteit te zijn. Net als Buijs ben ik zelf altijd een trotse UvA-alumnus geweest, maar als ik nu kinderen had, zou ik ze er voor geen goud laten studeren.De UvA is een bolwerk van intolerantie geworden en daarmee is zij feitelijk opgehouden een universiteit te zijn. Net als Buijs ben ik zelf altijd een trotse UvA-alumnus geweest, maar als ik nu kinderen had, zou ik ze er voor geen goud laten studeren.

ELSEVIER