Op de Zuidpool wordt het ene na het andere koude-record verpulverd

• zaterdag 24 december 2022
  •  Oppositie monddood gemaakt

Op de Zuidpool wordt het ene na het andere koude-record verpulverd

(Door: “Free West Media” – Vertaling: “Malpaso”)

Terwijl honderden privéjets naar de VN-klimaattop in Egypte vlogen niet zo lang geleden, werden opnieuw alle koude-records gebroken op de Zuidpool, drie dagen op rij tussen 16-18 november dit jaar, nota bene in wat die tijd van het jaar daar bijna de Antarctische zomer is. Op 18 november gaven de metingen -45,2 °C aan. Het vorige koude-record dateerde uit 1987.

“Zeer koude dagen” schreef journalist Stefano Di Battista 18 november op Twitter.

Third daily minimum record in a row at South Pole Station
    November 16 -46.0 °C previous -45.7 °C in 1987
    November 17 -45.1 °C equal in 1999
    November 18 -45.2 °C previous -44.7 °C in 1985
    Very cold days pic.twitter.com/ijT6RaAUtO — Stefano Di Battista November 18, 2022

Ook de winter van 2020-2021 op Antarctica was al de koudste sinds het begin van metingen daar in 1957. Je zou verwachten dat mainstream media daar eens uitgebreid over berichten, maar niets van dat alles, het blijft oorverdovend stil. (Vert: Antarctica had trouwens ooit een regenwoud, maar toen waren er nog geen activisten om zich druk over maken dat ‘de wereld zou vergaan’…)

Het was een slecht jaar voor klimaatfanaten. Ook in het Australische Great Barrier Reef is de koraalgroei nog nooit zo goed geweest. Dit ondanks het feit dat journalisten en ‘experts’ een paar jaar geleden nog waarschuwden dat het waarschijnlijk helemaal zou verdwijnen. Volgens de laatste satellietgegevens zijn de wereldwijde temperaturen al meer dan acht jaar vrijwel onveranderd gebleven. Ondertussen meent Eurocommissaris en Europese Commissie vicevoorzitter Timmermans dat het akkoord dat op de klimaattop in Egypte is bereikt “een te kleine stap voorwaarts” is. En zijn volgens hem veel landen “bang om de nodige inspanningen te leveren om de klimaatverandering terug te dringen”.

Oppositie monddood gemaakt

Jan de Laat, gezaghebbend wetenschapper verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), is kritisch over het windturbinebeleid van de overheid. Hij koppelde de toename van hartproblemen aan het geluid van windturbines. Zembla wilde hem interviewen, maar De Laat werd gekneveld met een spreekverbod.

“Als windturbines zo worden geplaatst dat je ’s nachts niet goed kunt slapen, dan levert het op een gegeven moment – omdat het een langdurige blootstelling is, elke nacht opnieuw en opnieuw – gezondheidsproblemen op”, vertelde de wetenschapper eind vorig jaar nog aan het Nederlandse programma ‘Een Vandaag’. Nadat hij zo publiekelijk een direct verband legde tussen hartproblemen en windturbine-lawaai, klaagde de windindustrie bij zijn werkgever. Hij had ingestemd met een interview met Zembla, maar een dag voor de opnames zei hij dat de universiteit hem een spreekverbod oplegde. Ze raadde hem ten zeerste af om met het programma te praten. Een medewerker van het programma belde daarop een woordvoerder die het verbod bevestigde: “We houden ons op dit moment aan hetzelfde advies, ja.”

“Wat vinden de ministers Dijkgraaf en Kuipers en LUMC ervan dat deze wetenschapper wordt gekneveld door het ziekenhuis waar hij werkt? En hoe verhoudt zich dat tot de academische vrijheid? En hoe kan het vertellen van de waarheid plaatsvinden als kritiek wordt gesmoord?” vroeg FvD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen. Eerder dit jaar schreef minister Dijkgraaf nog op Twitter dat “academische vrijheid, integriteit en onafhankelijkheid gewaarborgd moeten zijn”…

Intussen wel subsidies voor Microsoft

In de provincie Noord-Holland ligt de Wieringermeerpolder, het grootste windpark van Nederland; met honderden miljoenen aan subsidies van het ministerie van Economische Zaken; heeft daar definitief de horizon veranderd. Bij de bouw van het windpark werd burgers aangegeven dat maar liefst 370.000 huishoudens baat zouden hebben bij schone en vooral goedkope groene stroom uit deze nieuwe windturbines. Maar toen de windmolens eenmaal waren gebouwd, ontdekten zij dat ze voor de multinationals Microsoft en Google waren, Amerikaanse bedrijven die in Nederland weinig of geen belasting betalen. Microsoft gebruikt alle opbrengsten van dit nieuwe windpark voor een eigen datacenter waar ook hun servers staan. De Nederlandse overheid gaf dus € 660 miljoen aan subsidies weg om Microsoft van stroom te voorzien.

Elektrotechnisch ingenieur Arnold Uilenhoet reageerde: “Ik denk dat Microsoft en Google dat heel slim hebben gespeeld.” Het datacenter van Microsoft gebruikt enorme hoeveelheden stroom. De datacenters in de Wieringermeer verbruiken straks 4% van de totale Nederlandse stroomvoorziening, berekende Uilenhoet. “Dit is gewoon volksbedrog”, zei hij, en legde uit waarom de Nederlandse belastingbetaler wordt voorgelogen.

Door:
    freewestmedia.com

Vertaald uit het Engels door:
    Malpaso”
    (voor www.ejbron.wordpress.com)