Omtzigt ontrafelt dekking energieplafond kabinet: 'Verhoging belastingvermindering gaat niet door'

• maandag 12 december 2022
  • Categorie: , ,
  •  Onafhankelijk Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt is er na veel Kamervragen achtergekomen hoe de overheid het energieplafond financieel gaat bolwerken.

11-12-2022

Onder meer de btw op elektriciteit en gas gaat flink omhoog vanaf 1 januari, daarnaast gaat de energiebelasting juist niet omlaag. 'Hier is dus niemand bij geholpen', stelt EenVandaag-journalist Lammert de Bruin.

De afgelopen weken hamert Pieter Omtzigt voor een gedegen plan omtrent de invoering van een energieplafond. Volgens het Kamerlid heeft niemand er wat aan als een slecht plan wordt ingevoerd. Via tal van Kamervragen en debatten heeft Omtzigt geprobeerd meer informatie te vergaren over de inhoud van dit plan.

Uit recente Kamervragen blijkt dat het kabinet het energieplafond gaat dekken via een btw-verhoging op elektriciteit en het intrekken van een belastingvermindering.

EenVandaag-journalist Lammert de Bruin is geschrokken van deze ontdekking: 'WTF hier is dus niemand mee geholpen en daar komt nog eens bij dat we de meeste belastingen over energie ter wereld betalen. (Ter herinnering: die BTW betaal je ook over de accijnzen, belasting over belasting). Ze zijn gek geworden in Den Haag. Waarom ik zo boos ben? Omdat bijv. in Amsterdam in Augustus al meer mensen een betalingsachterstand hadden bij hun energieleverancier dan heel vorig jaar. Daar kwam vannacht een vrouw om bij een woningbrand, ze was afgesloten van energie en verwarmde haar woning met kaarsen', schrijft De Bruin.

Hij vervolgt: 'Er zijn nu in onze hoofdstad al bijna net zoveel nieuwe ‘economisch daklozen’ als heel vorig jaar. We hebben geen energiecrisis maar een armoedecrisis, zei iemand vd daklozenopvang daar terecht. En het kabinet verhoogt hartje winter de BTW op energie alsof het een luxe product is. Dan heb je de crisis in het land als kabinet niet helemaal begrepen. Onvoorstelbaar ook dat alle kamerleden van de coalitiepartijen hiermee instemmen. Hebben die dan geen hart, verstand of eigen wil? Mensen gaan letterlijk dood van armoede door dit kabinetsbeleid.'Waardeert u dit artikel? Steun hier onze berichtgeving en word lid.

De roverheid is een oncontroleerbaar monster geworden. Ze creëert geen toegevoegde waarde, maar parasiteert alleen maar op de belastingbetaler.
    Hoe minder belastingbetalers, hoe meer die aangeslagen worden.
    Er zou een cap op de overheid moeten zijn van max. 25-30% bnp.

oorlog-voedsel-energie- immigranten
    Hoe snel wil je een land kapot maken? Dit is niet het werk van een regering maar van WEF gelieerde landverraders die niet snappen dat ze zelf vroeg of laat ook aan de beurt zijn. Worden ze niet door de hond gebeten dan doet de kat het wel.