Geert Wilders kan in 2023 de Nederlandse Giorgia Meloni worden

• Tijdens Rutte is bedrijfsklimaat verslechterd

Eduard Bomhoff 28-12-2022

Geert Wilders kan in 2023 de Nederlandse Giorgia Meloni worden

Giorgia Meloni sprak op haar 19e jaar bewonderend over de fascistische dictator Mussolini. Dat was het enige wat de wereld van haar wist tot een paar maanden geleden: ‘Extreem rechts’. Toen begon Meloni haar campagne. De internationale pers bleef onverbiddelijk: ‘Meloni wil uit de EU, is tegen de Euro, een financiële crisis dreigt voor Italië.’ Toen won ze op 25 september de verkiezingen en formeerde in vier weken een kabinet met twee andere partijen. Dat kabinet kreeg een wat plezieriger etiket: ‘centrum-rechts’ in plaats van ‘neo-fascistisch’.

Twee maanden later geven de cijfers uit de financiële markten haar al enig krediet: geen financiële crisis in Italië, maar verbetering, afgemeten aan het verschil tussen de Italiaanse rente op staatsschuld en de Duitse rente. Die ‘yield gap’ was de laatste anderhalf jaar toegenomen (ongunstig), maar sloeg om en is onder Meloni gekrompen (dat is gunstig) van 2,35 procent tot 2,14 procent.

Speldenprik

In Brussel heeft de Europese Commissie op verzoek van Meloni de ogen even dichtgeknepen en toen kon haar regering een langjarig en genant faillissement wegwerken van Monte Paschi di Siena (de oudste bank van Europa). Het Engelse weekblad The Economist schrijft opgelucht: ‘Mevrouw Meloni noemt zichzelf nu eenvoudig ‘conservatief’ en heeft op bewonderswaardige wijze haar coalitie-partner Berlusconi onder de duim gehouden.’

Even een speldenprik: Meloni was dus tien keer zo snel met de formatie als Rutte-4, en ging kennelijk krachtiger om met haar junior regeringspartner Berlusconi dan Rutte met Kaag. Nu gaat het erom of haar regering de Italiaanse economie dynamischer kan maken, zodat de groei herstelt, salarissen omhoog gaan en meer jonge mensen een baan vinden. Dat is precies wat Nederland ook nodig heeft.

Tijdens Rutte is bedrijfsklimaat verslechterd

De Wereldbank maakte tot vorig jaar een rangorde van landen op maatstaven van ‘Ease of doing business’. Tijdens Rutte is Nederland gezakt van plaats 31 naar 42. Opvallend slecht – en ver onder het gemiddelde voor West-Europa – zijn de cijfers op de ranglijst voor ‘bouwvergunningen’, ‘bankkrediet’ en ‘betrouwbaarheid van contractafspraken’. Alle Scandinavische landen, de drie Baltische republieken, Duitsland, Zwitserland, en zelfs corporatistisch Oostenrijk en chauvinistisch Frankrijk scoren beter, vaak veel beter, op het bedrijfsklimaat dan Nederland.

Dit jaar hebben de boeren, de vissers, de chemische industrie en de bouw grote klappen opgelopen en het is moeilijk om een sector te noemen die ruim baan voor groei kreeg van het kabinet. Er is een minister voor Economische Zaken maar die vindt het bestrijden van ‘Global Warming’ haar eerste prioriteit. Om die minister – en nog een paar collega-ministers – weg te krijgen is een verkiezing nodig die de VVD bevrijdt van de klimaatgekte, en D66 in de oppositie parkeert totdat die partij haar elitaire blindheid voor werkende mensen laat varen.

Laat SP ook meedoen

En dat kan lukken, maar alleen met medewerking van Wilders. Bij Maurice de Hond staan VVD+PVV+BBB+JA21 op 69 zetels en krijgen een meerderheid met nog een of twee andere partijen. Misschien naïef, maar ik zou hopen dat de SP overweegt om dan ook mee te doen. Die partij heeft landelijk bekende en ervaren Kamerleden, en prioriteit voor het helpen tegen de armoede in eigen land boven Nederland-gidsland met Euro-commissaris Timmermans als gids.

Alleen zou de SP moeten accepteren dat bestrijden van armoede en betere werkomstandigheden voor verpleegkundigen, leraren en mensen met een zwaar beroep in het nationaal belang zijn, maar zo ook een vriendelijker bedrijfsklimaat met minder baandodende regels voor ondernemers en zelfstandigen. Voordeel voor de SP op dat dossier is de afwezigheid van nauwe banden met de corporatistische lobbyisten die bij de VVD zo vaak Volkspartij,  Vrijheid en Democratie in de weg staan.

Uitzetten Marokkaanse criminelen wordt breed gesteund

Tot zover de SP, maar wat zijn de eisen aan Wilders? Ook zijn partij pronkt met een aantal uitstekende Kamerleden en dus kandidaat-ministers, maar hun voorman heeft een ballast die voor een deel overboord moet. Dat is Giorgia Meloni in een paar maanden gelukt; op 15 maart komt Wilders aan zet.

Europa’s beste autoriteit op het gebied van de islam, professor Olivier Roy, is beroemd om twee onderbouwde meningen: zijn harde kritiek op de islamisten (moslims die een politieke beweging funderen op de islam), en zijn stelling dat werkloosheid, criminaliteit en gebrek aan assimilatie van veel immigranten uit Noord-Afrika weinig of niets te maken hebben met godsdienst, maar wel met  cultuur, land van afkomst, achterstanden in de opvoeding en – door dat alles –discriminatie bij wonen en werk.

Opinie-onderzoek laat zien dat Wilders niet alleen staat met zijn wens om Marokkaanse criminelen met een Marokkaanse nationaliteit direct uit te zetten naar Marokko. 77 procent van de aanhangers van BBB en JA21 zijn het daarmee eens, net als duidelijke meerderheden bij VVD, FvD, CDA en SP. (PvdA, D66 en speciaal GroenLinks zijn tegen).

Wilders’ PVV kan zich in een centrum-rechts kabinet dus richten op harde actie om Marokko te dwingen zich aan de internationale regels te houden voor het toelaten van eigen staatsburgers. Zo’n kabinet komt dichterbij wanneer Geert Wilders zelf zou stoppen met vuilspuiterij over de Koran en de profeet Mohammed en het denigrerende ‘kopvodden’ zou schrappen uit zijn woordenlijst.

Als Wilders religie vergeet…

Giorgia Meloni heeft haar ballast bekwaam overboord gegooid en kennelijk de kiezers gerustgesteld. Misschien dat Wilders dat in 2023 ook lukt: de religie daar laten, Pim navolgen met harde woorden over de ‘cultuur’ die bij sommige immigranten nog te veel achterloopt en botst met Nederlandse normen, en tegelijk de hoop uitspreken dat discriminatie van immigranten uit Marokko zal afnemen als hun cultuur zich waar nodig aanpast, en criminaliteit zonder aanzien des persoons wordt gestraft.

We kunnen alleen wegkomen van de ongezonde obsessie met klimaat als Wilders helpt met zijn PVV. Dat vraagt veel minder van hem dan vroeger, blijkend uit het nieuwe opinieonderzoek over het uitzetten van criminelen met Marokkaanse nationaliteit. Tien jaar geleden waren VVD en CDA daar nog helemaal niet aan toe; nu kan Wilders dat eisen als deel van een regeringsprogramma.

…kan hij economische dynamiek terugbrengen

In een optimistisch artikel over Italië onder het nieuwe centrum-rechtse kabinet schrijft The Economist dat Nederland in de jaren tachtig van de vorige eeuw met succes afstand nam van de ‘Dutch disease’ uit de jaren zeventig en dat Italië daar misschien van kan leren. Wij waren inderdaad gek geworden door ‘Grenzen aan de groei’ en door professor Jan Pen die pleitte om de economie in z’n achteruit te zetten. De economische dynamiek kwam toen gelukkig terug en dat maakte Nederland weer optimistischer in de periode 1986-2008.

Als Wilders nu even bekwaam als Meloni campagne voert en betrouwbaar zijn koers verlegt, kan hij de sleutelrol vervullen van 2023 en vaderlandsliefde, optimisme over de toekomst en dynamiek in de economie terugbrengen.

Wynia’s Week is er 104 keer per jaar. De donateurs maken deze onafhankelijke berichtgeving mogelijk. Doet u mee? Hartelijk dank!