TU Delft, energieneutraal rijtjeshuis. Foto: Change Inc.

Van een onzer correspondenten.

Op LinkedIn deelde TU Delft duurzaamheidscoördinator prof. dr. ir. Andy van den Dobbelsteen deze week een brief van maar liefst vier pagina’s van een anonieme afzender: ‘Vandaag vond ik fanmail van een aanhanger van de ‘echte professor’ Guus Berkhout (die antropogene klimaatverandering ontkent).

De klimaatbevlogen TUD-academicus:

‘Dit is gelukkig geen dreigbrief, zo lijkt het, maar die heb ik ook. De polarisatie komt niet van ons. Laat dat duidelijk zijn.’

Hij beschrijft de binnengekomen post:

‘Wakkerschudder voor alle (politieke) klimaatgekkies‘, begint de brief. ’STOP met je gedram en leugens. Het ongrijpbare klimaat trekt zich niks van je aan. (…) Dat de mens oorzaak van klimaatverandering zou zijn is een verzonnen geloof.’

Natuurlijk moeten we van geluk spreken dat het geen dreigbrief is. Toch geldt ook voor Van den Dobbelsteen dat wie wind zaait storm zal oogsten. In zijn klimaatbevlogenheid is ook hij niet zelden ongeremd.

Zo noemde hij de grote groep ondertekenaars van een keurige petitie tegen het verlenen van een TUD-eredoctoraat aan zittend politicus Frans Timmermans ‘zure mannetjes’, sprak van een ‘hetze’ en een ‘eng symptoom van deze tijd’.

Van den Dobbelsteen:

‘Het is niet de eerste keer dat veelal gepensioneerde betweters zich met het werk van de TU rondom klimaatactie bemoeien. De wetenschap is voor hen een gepasseerd station. Laat ons nu gewoon ons werk doen.’

Dat hij negatieve reacties oproept is voorstelbaar. Want wie spreekt over de persoonlijke wens van ‘militaire operaties’ in wijken die niet van het gas af willen, de extra kosten van duurzame bouw voor lief neemt omdat het ‘essentieel is’ om de aarde te redden, de echte Guus Berkhout een pseudoscepticus noemt en hem in de schoenen schuift (!) dat hij ‘dolende zielen in agressief verzet brengt,’ en de vele tweets als een ‘stinkende hatelijke vloed’ typeert, kan tegenwind verwachten.

Dat mensen de TU Delft ook als een bijkantoor van Brussel zien is voorstelbaar als men zijn on-academische knievallen volgt op twitter:

‘Ik denk dat weinig Nederlanders beseffen hoe bijzonder het is dat we met Timmermans & Samsom in de EU’ een Green Deal hebben zodat ‘de koers van een zware olietanker wordt verlegd.

Om maar niet te spreken van het kleffe:

‘Een eredoctoraat aan de TU Delft helpt Timmermans en zijn team daarom in hun belangrijke werk.‘

TU Delta had weer een gewillig oor voor de problematiek van hun professor:

‘Een dag later telde Van den Dobbelsteens bericht 53 steunbetuigingen en meer dan 250 reacties. Marcel Collignon (vriend van Van den Dobbelsteen en oud-huisgenoot) zocht de nuance in het debat: ‘Laat een twijfelaar aan warmtepompen vooral je warmtepomp zien en ervaren. Doen! Maar dan uit vriendelijkheid en behulpzaamheid, en niet vanuit rancune of vermeend superioriteitsgevoel.’

Een scherpe analyse over Van den Dobbelsteen vindt u hier.