Viruswaarheid stopt als actiegroep na blokkering ING-bankrekening

• maandag 28 november 2022
  •  De actiegroep Viruswaarheid ziet zich genoodzaakt de handdoek in de ring te gooien, nadat de rechter de bank ING in het gelijk heeft gesteld betreffende het blokkeren van hun rekening.

27-11-2022

Volgens voormannen Willem Engel en Jeroen Pols is het daarom voor hen onmogelijk de actiegroep voort te zetten. De stichting blijft echter wel bestaan, en wordt voortgezet als Voor Waarheid.

De juridische strijd tussen Viruswaarheid en ING gaat al enige tijd terug. In november 2020 bevroor ING de zakelijke rekening van Viruswaarheid, nadat bleek dat voorman Willem Engel in de zomer van 2020 zichzelf 50.000 euro had geleend om een stuk grond in Spanje te kopen. Dit bedrag betaalde hij wel binnen een paar maanden terug; hijzelf sprak van een lening. Viruswaarheid stapte naar de rechter, en werd in juni 2021 in het gelijk gesteld. ING moest de rekening weer voor vier maanden beschikbaar stellen van de rechter.

Na die vier maanden zei ING echter alsnog de relatie met Viruswaarheid op. Hierop stapte de actiegroep opnieuw naar de rechter maar ditmaal, in oktober 2022, stelde de rechter ING in het gelijk. Hierop reageerden Engel en zijn collega Pols ontstemd: "Dit is ernstig. Als wij geen bankrekening meer hebben, dan ben je niet meer in staat een tegengeluid te laten horen."

Opheffing na rechterlijke uitspraak
    Nu gooien Engel en de jurist Jeroen Pols de handdoek in de ring. Viruswaarheid is afhankelijk van donaties, en volgens Pols is het onmogelijk om de actiegroep voort te zetten zonder bankrekening. In een online persconferentie vrijdagavond kondigden Engel en Pols daarom de opheffing aan. "Onze inzet kon niet meer effectief zijn. Alle zaken zijn gevoerd. Onze taak is vervuld," zegt Pols.

Een andere reden voor de opheffing is een wijziging van de strafeis door het Openbaar Ministerie (OM), zegt Engel. Momenteel loopt er een rechtszaak tegen Engel, omdat hij wordt verdacht van opruiing. Maar volgens Engel heeft het OM de strafeis gewijzigd, waardoor ook de medewerkers van Viruswaarheid kunnen worden vervolgd als de actiegroep zou blijven bestaan. 'Om hen te beschermen zijn we ook genoodzaakt te stoppen,' schrijft hij.

Engel spreekt bij Hart Voor Nederland van "een politiek proces" en "samenzwering binnen de overheid van allerlei departementen". De rechter stelde echter dat Engel "niet integer" had gehandeld.

Hoewel de actiegroep ophoudt te bestaan, blijft de stichting wel overeind, laat Engel weten aan NOS. De stichting zal, met een aantal aanpassingen in de statuten, doorgaan als Voor Waarheid.

NieuwRechts

Dus ook de banken, na de gezondheidszorg, zijn het verlengstuk van de dictatoriale politiek geworden

De wetenschap wordt ook bepaald door de Overheid.