Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor extreme stijging (2.500 euro) energierekening

• donderdag 24 november 2022
  •  Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor een extreme stijging van de energierekening zodra het prijsplafond in 2024 eindigt.

24-11-2022

Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor een extreme stijging van de energierekening zodra het prijsplafond in 2024 eindigt. Huishoudens moeten dan weer de volledige energieprijs gaan betalen en worden tegelijkertijd hard geraakt door de verhoging van de energiebelasting. De gemiddelde energierekening zou zelfs met 2.500 euro kunnen stijgen, zo waarschuwt de Vereniging. SEH roept het kabinet dan ook op om met aanvullend beleid te komen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Volgend jaar stijgen de belastingen op de energienota voor huiseigenaren met een gemiddeld energieverbruik met maar liefst 226 procent, aldus VEH. In 2023 vallen de gevolgen door het prijsplafond voor de meeste huishoudens nog mee, maar als het prijsplafond eind 2023 stopt, gaan álle huishoudens de belastingverhoging in hun portemonnee voelen.

“Als de huidige belastingplannen ongewijzigd worden doorgevoerd, betekent dit voor de gemiddelde huiseigenaar met een gelijkblijvend energieverbruik een belastingverzwaring van € 528 ten opzichte van 2022. De leveringstarieven van gas en stroom in 2024 kunnen niet worden ingeschat, maar uitgaand van het prijspeil van januari 2023 zou de gemiddelde energierekening daardoor met maar liefst € 2.500 stijgen. Dat sluit aan op berekeningen van de overheid, die stelt dat een huishouden met een gemiddeld verbruik in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel heeft van het prijsplafond”, stelt VEH in een verklaring.

Huishoudens die op tijd energiebesparende maatregelen hebben genomen, zonnepanelen hebben of energiebewust leven, kunnen de stijging van hun energienota voor een groot deel voorkomen. Maar mensen die dergelijke besparingen niet hebben kunnen realiseren, staat een enorme lastenverhoging te wachten, waarschuwt de vereniging.

Groningse huizenbezitters die advies willen op het gebied van verduurzaming, energiebesparende maatregelen en relevante subsidies, kunnen terecht bij Duurzaam Groningen. Hier kunnen Groningers ook een cadeaubon ter waarde van 50 euro aanvragen waarmee ze energiebesparende producten kunnen aanschaffen.

Groninger Internet Courant