Kick out Sinterklaas,

• woensdag 23 november 2022
  • Er is buitensporig veel commotie, veroorzaakt door een zeer kleine minderheid.

23-11-2022

Een groepje dat voor ‘t verstieren van het “Sinterklaasfeest” (een dubieus kinderfeest overigens!) foute argumenten aanvoeren

Natuurlijk moet racisme veroordeeld worden en zou men stil moeten staan bij misdaden begaan door een aantal van onze voorvaderen. Let wel: een aantal van onze voorvaderen.

Laat we eens beginnen met de slavenhandel. De regenten van zowel de VOC als ook van WIC hebben heel veel slavenbloed aan hun handen, Oranje speelde een verre van frisse rol: “Maar weinig families hebben zich zo verrijkt aan slavernij en andere vormen van koloniale uitbuiting dan het Huis van Oranje-Nassau. Als er één partij excuses zou moeten maken voor het aangedane leed, is het dan ook wel het koningshuis”, aldus René Zwaap. Prins Maurits was één van de oprichters van de VOC.

Maar wat veel mensen (blank en zwart) niet weten is dat in Afrika negerstammen aan de kust voor de blanken de binnenlanden introkken om zwarten van andere stammen gevangen te nemen. Die werden aan de blanken verkocht, voor weinig, maar met de garantie dat ze niet zelf naar Amerika zouden worden getransporteerd. De gangsters van de VOC bleven rustig op hun schepen wachten tot er ‘handel’ werd aangeleverd.

Al het verdiende slavengeld van de elite zit o.a. in de stenen van de chique herenhuizen in diverse grachtengordels en de buitens aan o.a. de Vecht. De woede zou in gepaste en beschaafde mate richting de nazaten van de VOC- en WIC moeten worden gericht en wellicht richting de huidige bewoners en/of eigenaren. (Alle Youpies met een ’t Hek om de keet.) En richting de Oranjes!

Als het gaat om de vernederende positie als gekleurde knecht van de Sint, kan ik een eind meegaan, alleen betreft dat iets van decennia geleden. Pak ‘m beet 50 jaar geleden was de brave borst de boeman. Maar heden ten dage is juist Zwarte Piet een kindervriend bij uitstek. Altijd vrolijk, altijd lachen en steeds maar weer de kleintjes vermaken met grollen en grappen. Hij deelt uitsluitend snoepgoed uit, terwijl de PakjesPiet een behoorlijke status heeft verworven. Wat willen de kinderen nog meer.

Als het gaat om gekleurde mensen, die wellicht af en toe met Zwarte Piet worden aangesproken, ook ver na 5 dec.: Zie het positief en wellicht als een compliment van die nog ongecompliceerde kleine gastjes. Zij waarderen Zwarte Piet als een lieverd.

Als het gaat om slavernijverleden, kijk dan eens goed naar vele donkere profvoetballers, die zich laten kopen en verkopen aan en door blanke clubeigenaren en voor 95% worden gedrild door blanke trainers. Beste Kick Out activisten, ga de hoerenbuurten in en bevrijdt in dit geval alle donkere meiden die onder vaak erbarmelijke omstandigheden worden uitgebuit.
    En wat te denken van alle donkere mensen die met gouden tanden en merkkleding rondlopen, zeer waarschijnlijk gedolven of vervaardigd door kindslaven in m.n. Aziatische landen?

Als het gaat om discriminatie, denk dan eens aan alle (zwarte) gekleurde mensen die graag Piet willen spelen. Moeten die eerst wit geschminkt worden om dan voorzien van een ander kleurtje of met vegen besmeurd mee te mogen doen? En hoe zit het met Sinterklaas? Waarom altijd een witte man? Ik zou het niet pikken als ik zwart geboren zou zijn.

Maar laten we, als de emoties nog beheersbaar zijn, eens kritisch kijken naar diezelfde grote baas Sinterklaas. Dat wordt schrikken. Dit sujet deugt van geen kant, hij belazert, liegt en bedriegt als een doorgewinterde politicus.
    Laten we eens wat zaken op een rij plaatsen die in de gewone wereld niet door de beugel kunnen:

Hij is rond 350 na Chr. overleden, zou dus ruim 1700 jaar oud zijn!
    Hij draagt een nepbaard
    Hij komt helemaal uit Spanje, per stoomboot nog wel
    Hij beweert keihard dat zijn paard daken kan beklimmen
    Hij stelt zonder blozen dat de Pieten door een schoorsteenpijp kunnen
    Hij suggereert dat hij alle cadeautjes van alle Nederlandse kinderen betaalt
    Hij pretendeert alle namen van alle kinderen in ons land te kennen
    Hij heeft vaak zijn grote boek bij zich, echter vol lege bladzijden
    Hij zit er niet mee dat de ene wel en een ander geen gedichtjes krijgt
    Hij deelt selectief uit, rijke kinderen waren al blasé en krijgen wederom veel dure cadeaus
    Hij sanctioneert het dat arme kinderen ‘t met ‘voedselbankcadeautjes’ moeten doen
    Hij zit er niet mee kinderen van minderbedeelde ouders niet te bezoeken
    Hij als katholiek hervormden cadeautjes geeft (pleit wel voor hem) maar ook aan moslimkids?
    Hij komt wat later op de avond regelmatig aangeschoten kinderen bezoeken
    Hij bij dat soort bezoeken schaamteloos kleine kinderen op schoot neemt
    Hij ongevoelig is voor huilende kinderen als hij wat zit te friemelen
    Hij in werkelijkheid de motor is van record omzetten van winkeliers

Deze lijst is wellicht behoorlijk uit te breiden.

Als leerkracht heb ik gênante tafrelen meegemaakt. In de bovenbouw werd Sinterklaas gevierd en werden lootjes getrokken. De één maakte er iets leuks van: een prachtige surprise en een gepast gedicht, en niet uitzonderlijk kreeg zo’n positief kind flut komma flut terug.
    Op de dag na pakjesavond was het gewoonte dat kinderen mochten laten zien wat ze hadden gekregen.
    Het “grachtengordelgrut” had handen tekort alles mee te nemen. Ze vertelden wat ze thuis hadden gelaten. De “voedselbankkids” durfden amper hun schamele cadeautjes te tonen. Een slimmerik vertelde helemaal vergeten te zijn z’n ‘oogst’ mee te hebben genomen.

Dit alles in ogenschouw nemend, zouden actievoerders geloofwaardiger overkomen wanneer ze beginnen met de actie KOHS (Kick Out de Hypocriete Sint). Dan is alles historie en hoeven er geen Sinterklaasboeken waar Zwarte Pieten in voorkomen te worden verbrand en kunnen liedjes als Zwarte Piet, wie kent hem niet, gewoon worden gedraaid.

Mensen, er zijn belangrijkere zaken die opgelost moeten worden, vraag het Rutte, Kaag en al die ander onkundige carrière politici die m.n. alle Nederlanders voorliegen en bedriegen. Op naar het binnenhof en kick them out. En vergeet Willem de Laatste niet.

Gun alle kinderen een eerlijker feest.

Rients HofstraPluchen Revolutie