Europa´s vloeibaar gas manie is een tijdbom

Datum:
  • donderdag 10 november 2022
  • in
  • Categorie: ,
  •  Verscheping van vloeibaar gas: onbetrouwbaar, speculatief





    Europa´s vloeibaar gas manie is een tijdbom


    (Vertaling: E.J. Bron

    Verscheping van vloeibaar gas: onbetrouwbaar, speculatief

    Volgens het Griekse onderzoekscentrum “Analyst” zou het transport van vloeibaar gas (LNG) per schip naar Europa een “tikkende tijdbom” zijn. Dit blijkt uit het feit dat het gaat om een onvoorspelbare en onbetrouwbare methode in vergelijking met transport van gas door pijpleidingen en dat het tijdstip van de leveringen afhangt van speculanten.

    Terwijl de gashandel via pijpleidingen voorspelbaar en betrouwbaar was en door serieus overeengekomen prijzen gekenmerkt werd, wordt de handel in LNG met schepen beschouwd als minder betrouwbaar, wat door prijsschommelingen, die door speculanten bepaald worden, nog gecompliceerder wordt.

    Schepen zitten vast in Europese havens

    Zo was op 31-10-2022, maandagmiddag, de aardgasprijs op de Nederlandse energiebeurs “ICE-Index” voor de eerste keer in de geschiedenis negatief (energyflux), wat betekent dat iemand die aardgas zou willen verkopen kopers zou moeten betalen in plaats van betaald te worden, aldus “Analyst”. Geen wonder: minstens zestig van de wereldwijd beschikbare 641 LNG-tankers liggen namelijk in Europa voor anker, kunnen of willen hun lading echter niet lossen, hoewel hen dat (wave) $ 500.000,- per dag kost.

    De reden daarvoor volgens “Analyst”: gemiddeld zijn namelijk 94% van de EU-reservoirs vol, terwijl de belangrijkste importmarkten – Duitsland en Italië – überhaupt geen reservoirs hebben.

    Ontbrekende opslagcapaciteiten

    Daarom kan er maar zo veel gas in het netwerk worden gepompt als het nodig heeft. Dat betekent: op dit moment is het verbruik tamelijk laag, omdat de gemiddelde temperatuur in Europa te hoog is, in Midden-Europa zelfs tot 8 graden hoger dan gemiddeld.

    Het instituut accentueert ook de parallelle toenames van de opslag van vloeibaar gas op schepen, omdat veel landen niet over desbetreffende reservoirs beschikken (institute), wat de totale capaciteit van de LNG-vloot met 10% reduceert.

    Crisis verwacht

    Dit alles zou hetzelfde betekenen als een tikkende tijdbom voor Europa (analyst), doe zal ontploffen wanneer de temperaturen beginnen te dalen en LNG-handelaars door een massaal bankroet bedreigd worden.

    Nauwkeuriger gezegd: dalende temperaturen leiden tot een sterke stijging van het verbruik (edition). Het gevolg: in Europese terminals, waar niet genoeg capaciteiten zijn om te lossen en het LNG weer in zijn oorspronkelijke vorm terug te brengen, zijn grote storingen te voorzien, waarschuwt het Griekse onderzoekscentrum.

    Bovendien zouden speculanten op stijgende prijzen wachten om dan hun vracht te verkopen, wat behalve tot vertragingen ook tot opstoppingen in de havens kan leiden – benadrukt het instituut.

    Onbetrouwbare verzendmethodes

    Volgens informatie van het instituut vereist de voorziening van tankgas uitgekiende tijdplannen, geschikte terminals en opslageisen – en niets daarvan is er in de EU (institute). Daarom wordt er ondanks lagere gasprijzen een storm aan de horizon verwacht, waarvan velen geloven dat hij tot een afzwakking van de energiecrisis zal leiden, benadrukt “Analyst”.

    Tenslotte benadrukt het onderzoekscentrum dat het ook tragikomisch is dat Rusland na de VS de grootse leverancier van LNG van de EU is, en dat het transport van LNG een ernstige belasting van het milieu vormt. De volgende anekdote zal waarschijnlijk zijn: omdat Russische havens dichter bij Europa liggen, zal de EU Rusland weer nodig hebben – besluit de “Analyst”.

    Bron:
    unser-mitteleuropa.com

    Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)

    0 reacties :

    Een reactie posten