blckbx today: De gevaren van de digitale euro | Armoede als instrument | Politieke bubbels

• woensdag 30 november 2022
  • Categorie:
  •   De gevaren van de digitale euro | Armoede als instrument | Politieke bubbels

ZIE HIER de uitzending

30-11-2022

Steeds meer Nederlanders kloppen aan bij de voedselbank, maar ook middeninkomens kunnen amper nog rondkomen. Aankomende maandag wordt er in de tweede kamer weer vergaderd over CBCD oftewel de digitale euro. Minister Kaag beloofde dat van privacy gewaarborgd zou zijn en dat cashgeld blijft. Arno Wellens maakt zich zorgen over de programmeerbaarheid van de digitale euro. "Onderzoek laat zien hoe ingrijpend de werking is van afzonderlijke bubbels. Maar ook hoe conclusies op basis van data vooral worden bepaald door in welke bubbel je zit en wat je mening over iets is".

Woensdag 30 november 2022

In de uitzending van vanavond onder andere:

• "Onderzoek laat zien hoe ingrijpend de werking is van afzonderlijke bubbels, maar ook hoe conclusies op basis van data vooral worden bepaald door in welke bubbel je zit en wat je mening over iets is", stelt sociaal geograaf Maurice de Hond naar aanleiding van een recente peiling. Hij praat ons bij in blckbx today.
    • Steeds meer Nederlanders kloppen aan bij de voedselbank, maar ook middeninkomens kunnen amper nog rondkomen. David Boerstra dook in het "Build Back Better" dossier dat meer en meer vorm krijgt en waarbij openlijk wordt aangestuurd op een langdurige recessie als instrument.
    • Aankomende maandag wordt er in de tweede kamer weer vergaderd over CBDC oftewel de digitale euro. Minister Kaag beloofde dat privacy gewaarborgd zou zijn en dat cashgeld blijft. Ook zou het programmeren van digitaal geld geen optie zijn, maar dat is onmogelijk zegt financieel journalist Arno Wellens. Hij praat ons bij over de gevaren van de digitale euro.

Desk: financieel journalist Arno Wellens, opiniepeiler Maurice de Hond en redacteur David Boerstra

Presentatie: Sanae Orchi

Als alternatief kunnen de blckbx today-uitzendingen bekeken worden via het YouTube-kanaal van blckbx.

Over Stichting blckbx

Blckbx is een stichting zonder winstoogmerk die wordt gefinancierd door donaties van haar eigen publiek. Voor de mensen, door de mensen en met de mensen: dát is waar blckbx voor staat.

Hoewel we zorgdragen om de kosten zo minimaal te houden, zijn er toch doorlopende kosten om gedegen en professionele content te maken. Denk hierbij aan de techniek, de regie, de redactie, de webredactie en het onderhoud van de studio. Om de continuïteit van blckbx te waarborgen, hebben we daarom jouw hulp nodig.

Als je deze uitzending waardeert en de urgentie van Nederlands grootste onafhankelijke nieuwsplatform inziet, dan nodigen we je van harte uit om ons te steunen. Alleen dankzij regelmatige donaties kunnen wij onafhankelijke content blijven produceren en onze reikwijdte vergroten, met als doel om de wereld beter te begrijpen. Voor de mensen, door de mensen en met steeds méér mensen.

blckbx